2006-02-27

Medis i centrum


Svenska folket har på plats och via TV tagit emot ishockeylandslaget Tre Kronor och damlandslaget i ishockey. Det är roligt med framgångarna i OS men bäst är att Medborgarplatsen mitt i Bajenland blivit centrum för händelserna. Här vid foten till Församlingsförbundet kansli har vi nu helt klart fått Sveriges centrum. Fokus har flyttats från det kalla Sergels Torg, haschparken Kungsträdgården eller Canada Goosefolkets Stureplan.

När jag växte upp var Medborgarplatsen en tunnelbanestation från trettiotalet med "bara" en utgång. De flesta andra i innerstaden hade minst två uppgångar. Torget var fullständigt dött och vindpinat. Mitt första starka minne från torget var att jag gick på Götgatan vid Medborgarplatsen någon gång i början av 70-talet. En polisbil (Valiant) kör, som jag upplever det, nästan på mig och poliskonstaplarna kastar sig ur med dragna vapen (Walther 7,65). Och sedan in på Stockholms Enskilda bank. Denna polistaktik lär ha övergivits efter Norrmalmstorgsdramat 1973.

Men nu är Medborgarplatsen liv och rörelse och jag hoppas att Medborgarplatsen får vara centrum för många roliga händelser även i framtiden.

Damkronorna är för övrigt ett ganska bra namn. Glöm ordet "tjej". Det ordet har vi hämtat från romani och det betyder ung flicka. 16-åringar är möjligen tjejer men knappast 25 åriga kvinnor.

Om det är någon som är intresserad hade radiobilarna vid Södermalmspolisen, tredje vaktdistriktet, anropsnummer SHA 330, SHA 331, SHA 332, SHA 333 och SHA 334 i början av sjuttiotalet. Detta är ju en högst relevant kunskap att förmedla. Plymouth Valiant är tjusiga bilar och de har ett fint motorljud.

Inga kommentarer: