2006-04-21

Vän av ordning, skydda, hjälpa och ställa tillrätta

Jag ser dåligt men också bra.

Under förmiddagen var jag ute i skärgården och när det småningom blev middag tog jag bilen in till stan. På en höjd invid Nynäsvägen vid avfarten till Trångsund ligger kriminalvårdsanstalten Beateberg. Det är en anstalt med 50 platser och de intagna kommer från mellansverige. De intagna sitter inne med korta straff och de kan också befinna sig i slutfasen av ett längre eller medellångt straff. Anstalten har också intagna som är dömda till livstids fängelse.

När jag passerade fängelset hajade jag till. Såg jag rätt. Var det orangeklädda personer som gick på rastgården? Å nej tänkte jag. Inte har vi väl tagit över Guantanamofångarna och fortsätter förnedringen.

Men jag hade fel. Det var några koner som använts för lek och idrott.

I nästa stund såg jag dock ett tiotal lastpallar som stod mot staketet. Vän av ordning som jag är ringde jag centralvakten som tackade och tog emot tipset. Man hinner se mycket fast man kör 110 km/h. Något rumningsförsök har inte rapporterats i medierna.

Inga kommentarer: