2006-05-13

Avliden kvinna transporterades i buss

Dagens Nyheter är en pålitlig källa som idag låter berätta om en kvinna som avlidit i Tyskland under en bussresa hem till Sverige. Enligt reseledaren hade kvinnan vägrat vård och avlidit innan man rullat på färjan i den tyska staden Rostock. Först i Danmark larmades myndigheterna.

Det låter ju inte särskilt seriöst att man inte omedelbart låter ta om hand en avliden person men Skånepolisens presstalesman Ewa-Gun Westford låter berätta att enligt begravningslagen finns det ingen skyldighet för allmänheten att anmäla dödsfall så fort de inträffat. Däremot finns det ju en moralisk aspekt, säger hon.

Nu tror jag inte man skall vara så säker på det. Jag har nämligen ingen aning om vad tysk lag säger. Däremot vet jag att det finns tullregler när avlidna förs över gränserna.

Men jag tycker nog ändå att man skall ha förståelse för personalen på bussen som möjligen gjort fel. Vem tänker klart i en sådan här situation. Jag tror dock alla har förståelse för om en buss blir försenad om någon avlider. Det borde sitta i ryggmärgen hos oss alla att alltid kontakta läkare om någon avlider.

Inga kommentarer: