2006-05-18

Psalmer i 2000-talet


Kyrkoordnaren vill ha aha-upplevelser varje dag. Denna dag har varit full av sådana.

Psalmer i 2000-talet är ett nyutkommet bidrag till tradition och förnyelse av vår gemensamma psalmskatt. Ärkebiskop KG Hammar har i förordet sagt: -Psalmen är i djupaste mening demokratisk, den ger utrymme för allas delaktighet.

En annan tydlig aha-upplevelse idag var när jag fick höra ett referat av Expressens recension av Psalmer i 2000-talet (recension den 12 maj 2006). Expressens Gunilla Brodrej skriver om doppsalmen 928:
Århundradets doppsalm kommer från Danmark och publicerades redan i Psalmer för 90-talet. Det våta håret, den lilla knoppen. Funkar tyvärr och listigt nog icke på ateistiska namngivningspartyn. Vaggvisans mollstämning i början, C-durglädje sist.

Psalmboken finns på Verbum Förlag som även ger ut en CD med ett urval av sånger.

Psalm 912 Psalm för ambivalenta är en annan spännande psalm.

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

CV sa...

För mig är den vanliga psalmboken fylld av nyheter. Jag upptäckte det när jag började i en kör i höstas i kyrkan där yngste sonen konfirmerade sig i somras.
Jag som inte gått regelbundet i svenska kyrkan på två decennier upptäcker att massor nya sånger tagits in i psalmboken sedan jag själva konfirmerades.
RS
kulturbloggen.com

Per Westberg sa...

Ja nog har det hänt en hel del.