2006-05-01

Respektlöst bilrace

UPDATE: 2007-05-05
Jag uppdaterar min årsgamla artikel med uppgiften från 2007 år Gumball 3000 där två personer dödats under framfarten i Grekland. Läs DN.

100 liv kan sparas
I Sverige dödas varje år omkring 500 personer i trafiken. Tusentals skadas så svårt att de får bestående men. Om alla höll hastighetsgränserna skulle mer än 100 liv sparas varje år. En sänkning av medelhastigheten med 1 km/h sparar 25 liv per år.

Rika respektlösa skitstövlar
Jag läser i SvD att överklassracet Gumball 3000 med en anmälningsavgift på 40 000 engelska pund nu dragit igång. En del av deltagarna genomför ett vansinnesrace på allmänna vägar genom Europa, Asien och USA i lyxbilar typ Ferrari, Mercedes och Lamborghini. Deltävlingen genom Europa går från London London till Belgrad och bland deltagarna återfinns musikerna Pink och Snoop Doggy Dogg (numera Snoop Dogg). Det handlar alltså om jetsetare som vill ha roligt och dra till sig uppmärksamhet men som i praktiken riskerar sina och medtrafikanternas liv. Hur dessa människor kunnat bygga upp sina förmögenheter vet jag inte men en och annan av deltagagarna är säkert lika respektlösa i "affärslivet" och i umgänget med andra människor. Givetvis får de adepter som följer deras exempel. Dessa adepter kappkör med sig själva eller sina kompisar. De dör och skadas och de dödar ibland även andra. Ett exempel är en flicka som för knappt ett år sedan mejades ner i Eskilstuna. Artikel ur Eskilstunakuriren.

Bra med trafikövervakning
Jag tycker att trafikregler är bra och jag försöker följa dem. Polisen kritiseras ibland för att lägga ner resurser på hastighetskontroller men det är givetvis en viktig verksamhet. Höga farter genererar fler olyckor och man behöver inte vara medicinare för att förstå att skadorna blir större med högre hastigheter.

Den 17 december stoppades jag för att ha kört 28 km/h för fort på 70-väg. Detta polisingripande tog tio minuter. Under tiden polismännen skrev ut sitt bötesföreläggande passerade massor av bilister som fick lätta på foten. Någon civilanställd på Rikspolisstyrelsen i Kiruna jobbar väl också med ärendet några minuter men jag måste säga att det är väl värd polisprioritering. Nu är jag betydligt lättare på foten. Vägverkets och polisens satsning på trafiksäkerhetskameror är också bra.

Illegale Rallye durchquert wieder Österreich
Den som vill läsa om hur Österrikes polis hanterar detta kan läsa en artikel ur derStandard.

Inga kommentarer: