2006-06-06

Aftonbladet och geografi

Aftonbladet är välkommen till mig på geografikurs. Vi kan göra en genomgång av landsortspressen också.

Aftonbladet Text-TV skriver: Pitepolisen har fått en polisälg
Polisen i Gällivare har en älgkalv i garaget. Den nyfödda årskalven togs om hand av polisen på tisdagen, sedan älgkon blivit riven av en björn, skriver Piteå-Tidningens nätupplaga.


Förvisso tillhör poliserna i Piteå samma polismyndighet som kollegorna i Gällivare - Polismyndigheten i Norrbottens län. Men där upphör likheterna. Mellan Piteå och Gällivare är det drygt 28 mil. Om man startar på Aftonbladets redaktion vid Globen kommer man hela vägen till Bollnäs om man färdas samma sträcka.

Aftonbladets skribent bör även titta i en landsortstidning. De rapporterar även händelser utanför det primära bevakningsområdet. För övrigt läser jag alltid Pitetidningen när jag är i den trakten. Det är en bra tidning. Det ligger någonting i att vi i Stockholm inte riktigt förstår vad som händer utanför tullarna.

3 kommentarer:

batti sa...

Tyvärr gäller inte detta bara Aftonbladet... SVT har en tendens att missa mycket som händer utanför Sthml...

Men det kvittar... Sthml är ju bara en världsmetropol i... Uppland/Södermanland :-D

batti sa...

Och för övrigt tror jag ingenting om lagar etc. Det jag är emot (och alltid varit emot) är att vissa politiker vill stifta nya lagar och införa en massa förbud.

Jag menar inte att alla nya lagar är dumma. Rökförbud på offentliga platser tycker jag är bra, bilbälte (knappast ny) är bra, men det finns exempel på politikers vilja att instifta lagar istället för att tackla problemet. Ungefär som att ta en huvudvärkstablett när man har huvudvärk. DRICK VATTEN!! (det hjälper de allra flesta gånger)

Men men, jag håller med. Den här diskussionen kan avslutas nu. Vissa (nya) lagar är bra och vissa är dåliga och vissa är onödiga och orimliga.

Per Westberg sa...

Jag har nött gatsten i Stockholm i 46 år men känner mig nog mest hemma på Gotland eller småländska höglandet.