2006-06-24

Kamratpostens chefredaktör spårar ur innan han börjat

Den 1 oktober blir Ola Lindholm, 35 år, chefredaktör för kanontidningen Kamratposten. Det är en tidning som lyckats hålla en framgångsrik linje i 113 år. Men jag tvivlar på att man valt en chefredaktör som håller måttet.

Karmatposten är en tidning som format många av oss. Jag hade själv Kamratposten under några lyckliga år i uppväxten och jag ropade precis till köket här hemma och fick kvittens från två 17-åringar att de uppskattade Kamratposten när de var prenumeranter fram till för fem år sedan.

Ola med apan ger har visioner
Ola Lindholm ger en intervju i Stockholm City den 8 juni och framstår med en hygglig vision. Ola, som ju är känd från TV som Ola med apan och det fina intervjuprogrammet "Riktig talkshow" säger om sitt kommande uppdrag: – ... att erbjuda en tidning som tar läsarna på fullaste allvar. Som är både respektfull och respektlös, spetsig och busig och allvarlig. Som skildrar alla livets känslor.

Detta bådar ju gott för Kamratposten även om jag höjer på ögonbrynet när jag ser att Lindholm saknar utbildning. Men Bonnierkoncernen har säkert bra rekryteringskonsulter som vet hur svårt det är att med bristfällig utbildning leda människor som är välutbildade.

Lindholm avslöjas med att inte ha en 35-årig chefredaktörs mognad
Den 22 juni intervjuas Ola Lindholm i Aftonbladet och han avslöjas med att var en förvuxen fjunig och osäker tonårspojke. Intevjun handlar om hur Ola skulle spendera 1 000 kronor en kväll.

I Olas lista över aktiviter ramlar groda efter groda ur munnen:

1. "Svarttaxi till stamstället Rabarber vid S:t Eriksplan".

Min kommentar: Att åka svarttaxi är lågt och dumt. Alla vet att den skumma näringen är förknippad med massor av brott. Förutom ekonomiska brott handlar det om trafikbrott, drogfylleri och inte sällan sexuella övergrepp. Det är bara dumskallar och stora egon som inte sätter sig i en riktig taxi. Förresten kan man gå från Operakällan till S:t Eriksplan på 40 minuter.

2. På Rabarber träffar jag polare och andra stammisar och dricker starka drinkar för halva priset.

Min kommentar: Starka drinkar imponerade på mina kompisar när jag gjorde lumpen. Men då var man å andra sidan inte 35 år.

3. Fotboll, förhållanden och motorer diskuteras med manlig entusiasm.

Min kommentar: Fotboll och motorer är bra diskussionsämnen liksom förhållanden. Men jag fruktar att förpubertil noja ligger bakom termen "manlig entusiasm".

4. Efter 300 kronor lagda på drinkar är jag ganska lurig

Min kommentar: Den barnsliga kommentaren borde ha stannat bland Olas kamrater och inte förmedlats av en blivande chefredaktör.

Ola!
Väx upp! Snacka med apan. Han verkar klok.

Och om nu Ola tänkt inslaget i Aftonbladet som ett skämt. Hade du gått på Journalisthögskolan hade du säkert lärt dig att vi läsare har svårt att förstå ironi i intervjuer. Det är liksom lite lättare på Standup-comedyscenen.

Bonnier!
Har ni verkligen kommit överens om en anställning eller kan ni ångra er innan tidningen spårat ur och redaktionen blivit ett fall för Arbetsmiljöverket?

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: