2006-07-20

Bert Karlsson klarar inte av att refuseras

Mitt liv som Bert - Ny bok av Bert Karlsson
Enligt tidningen Resumé kommer skivbolagsdirektören Bert Karlsson, Skara, ut med en självbiografisk bok i höst. Jag tycker att jag läst en sådan redan tidigare [Skandal 1991, tryckt i Borås] och ser med spänning fram mot vad han skall skriva denna gång. Om jag inte missminner mig utlovades vid förra boksläppet rejäla avslöjanden från tiden i riksdagen men jag tror att jag blev besviken.

Hur är boken uppbyggd frågar reportern. - Jag har bland annat en mår-illa-lista och en mår-bra-lista. Där har jag listat 40 saker som får mig att må illa och 40 som får mig att må bra svarar Bert Karlsson.

Bengt Westerberg på lista
På listan över "mår illapersoner" säger Bert att Bengt Westerberg delar förstaplatsen med en känd festfixare.

Tänk så jobbigt att man kan gå omkring i femton år och sura för att Bengt Westerberg i egenskap av folkpartiledare rest sig ur en TV-soffa och lämnat studin för att markera sitt avståndstagande från Bert Karlsson och Ian Wachtmeister Ny Demokrati.

Bert Karlsson är en person som berör. Själv har jag egendomligt nog inga åsikter om karlen annat än att han verkar vara en duktig entreprenör.

Jag tycker dock att det var starkt och konsekvent av Bengt Westerberg att resa sig för att markera avståndstagandet från det populistiska och främlingsfientliga dagsländepartiet Ny Demokrati. Fler människor borde i likhet med Bengt Westerberg markera avståndstagande. Det är alldeles för många som sitter i soffor och har åsikter om andra men som är konflikrädda och lismande när de konfronteras med individer som representerar, det som de uppfattar, dåliga.

Att Bert sätter upp Bengt Westerberg på listan visar hur liten och långsint han är. Den som har som sitt dagliga värv haft att refusera artister klarar inte av att själv bli refuserad.

En artikel om Berts nya bok - Mitt liv som Bert finns även på realtid.se

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: