2006-07-31

Folkomröstning om hälsa


Folkomröstningen om trängselskatter gäller inte skatterna. Folkomröstningen är en hälsofråga
I dag avslutas trängselskattförsöket i Stockholm och i samband med de allmänna valen hålls folkomröstning i frågan. Stockholms kommuns invånare, liksom 15 av de 26 kranskommunerna, röstar JA eller NEJ till fortsatta trängselskatter. Oppositionsborgarrådet Kristina Axén Ohlin, Stockholm, gjorde tidigare under sommaren svävande uttalanden om hur man skulle respektera resultatet av en folkomröstning. Til syvende og sidst kommer riksdagen att få säga sitt och enligt DN står det nu klart att det borgerliga blocket kommer att lyssna på alla folkomröstningar i Stockholms län, samtidigt som den röd-gröna majoriteten väljer att lyssna bara på Stockholms stads invånare.

Att bara drygt hälften av kranskommunerna röstar måste verkligen sägas göra denna folkomröstning till en chimär. Jag tillhör dem som får rösta men anser att denna fråga borde avgöras endast av de som bor i Stockholms kommun. Motivet för detta är ganska enkelt och jag rekommenderar läsning av PC Jersilds kolumn i DN den 8 april.

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, det gäller i första hand trängsel och framkomlighet. De hälsofarliga utsläppen (främst partiklar, kolväten, koloxid och kväveoxider) påverkas knappast mätbart med trängselskatt, eftersom de största utsläppskällorna slipper skatten (dieseldrivna tunga fordon, motorredskap mm). Notera också att etanolbilar slipper avgift trots att de inte är bättre jämfört med bensinbilar ur hälsosynpunkt (tvärtom ger de högre utsläpp vid kallstart). Om målet vore bättre luftkvalitet borde man satsa på utskrotning av gamla bilar (utan katalysator etc.), satsa på gasdrivna fordon och differentiera fordonsskatten med avseende på miljöklass. Dessutom bör man ställa högre krav på EU-mopeder (tvåtaktsmotorer ger enorma utsläpp) och motorredskap.

Per Westberg sa...

Det gäller både framkomlighet och miljö.

Forskningsrapporterna visar på minskade utsläpp. Utsläppen av koldioxid har minskat med mellan 9 och 14 procent i innerstaden och 2 - 3 procent utanför avgiftszonen.

Kolväten, exklusive metan har minskat med 15,4 procent i innerstaden och utsläppen av kväveoxider har minskat med 6,8 procent.

Det krävs många åtgärder för att åstadkomma en bättre miljö. När det gäller trängselskattförsöket skall vi för det första inte glömma bullret som miljöfaktor. Buller påverkar hälsan i stor omfattning men tyvärr har inte mätningarna minskat bullret. Där är även jag lite besviken.

Anonym sa...

Jag tillhör också dem som får rösta och jag tycker det är fullständigt vansinne att inte alla som berörs av trängselskatten får rösta om framtiden.

Att säga att endast Stockholmarna får rösta om den vore som att låta alla som bor invid ett planerat nybygge ska få rösta om det skall bliav eller ej.
Eftersom ingen är intresserad av förtätning där JAG bor kommer resultatet bli att det inte byggs något någonstans.

Per Westberg sa...

Egentligen tycker jag överhuvudtaget inte man skall folkomrösta om sådant här.

När det gäller förtätningar är det faktiskt så att nära liggande fastighetsägare får yttra sig. Att man sedan kör över dem är en annan sak.

Läs PC Jersilds artikel så förstår man vad det gäller