2006-07-08

Man måste ha facket med sig Leijonborg

Folkpartiet har lyckats göra skolan till sin fråga. Denna skarpa profilering gynnar Alliansen och den borgerliga väljaren uppfattar med all säkerhet den folkpartistiska skolpolitiken som den som kommer att föras vid ett eventuellt regeringsskifte.

Men Folkpartiet är ute på hal is i sin iver att presentera spekulativa förslag. Man fullkomlig spyr galla över den svenska skolan och har nu hamnat på tvärs med de fackliga organisationerna. Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Preisz säger:
-Lärarförbundet värdesätter folkpartiets stora engagemang för skolan och att partiet helhjärtat ställer upp för vårt krav på att ge alla elever rätt till utbildade lärare. Men de återkommande fp-utspelen om hur lärarna ska utföra sitt jobb, nu med tillägget att lärarna måste arbeta mer, gör att partiets utspel är svåra att ta på allvar. - Lärare är grundligt trötta på politiska pekpinnar. Det är dags för Björklund och Leijonborg att sluta diktera för lärarna hur de ska sköta sin uppgift.

Det är inte bra att gå så långt i debatten att lärarna, som ju befinner sig i skolans vardag, vänder sig mot den föreslagna politiken. För oss väljare är lärarna ändå en auktoritet. Om vi då betänker att folkpartiets skoldemagog är en skolpolitiker med en bakgrund som officer är risken stor att folkpartiets försprång när det gäller skolfrågonra kortas ned. Någonstans funderar jag på om Jan Björklund har med sig bilder från de första åren då han stod på en kaserngård. Det bör ha varit i mitten på 80-talet och då hade vi en försvarsmakt som inte liknar den vi har idag. Mycket av synen på trupputbildning har man också lämnat bakom sig.
Min skola på sjuttiotalet hade också problem med ordning och utslagning. Jag påminner mig ofta om de fullständigt absurda tillställningarna på lucia då det var många skolkamrater som raglade i korridorerna. Stora slagsmål i korridorer kunde fortgå då lärarna inte var synliga i korridorerna och det hörde inte till ovanligheterna att lärarna tillvitades vulgära ord. Under mina år i grundskolan minns jag även tre fall då lärare misshandlades.
Nu har jag haft barn i skolan sedan 17 år. Det har varit ömsom vin och ömsom vatten.
Sammanfattningsvis har jag dock upplevt en verkligt positiv faktor. Lärare och andra medarbetare i skolan är idag mer professionella. Lärarnas fackliga organisationer har naturligtvis varit starka pådrivare i en sådan utveckling.
Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: