2006-07-06

Mest korkad i Almedalen

Till mest korkad i Almedalen får jag utnämna den skenbart självsäkre yngre man som delade ut flygblad för jagvillhabil.nu. Denna sajt har det vällovliga syftet att som nätverk verka för att det ska bli lättare för unga att ta körkort och köra bil.

Men där upphörde klokheten hos denna yngling. När jag pressade honom visade det sig att han tyckte att körkortsutbildningen är för omständlig. Han hade ingen insikt i att det finns ett samband mellan teoretiska kunskaper / övning och trafiksäkerhet. Bilen är inget miljöproblem och högre hastigheter på vägarna leder inte till fler olyckor var andra åsikter som han förfäktade.

Jag tar mig för pannan. Varför inte erkänna att man tycker att det är roligt att köra fort. Att säga att högre hastigheter ger säkrare trafik är ju otroligt. Man förstår att denna gosse har kognitiva problem och då är det givetvis uppenbart att han inte heller förstår samband mellan kunskaper och trafiksäkerhet.

Han hade uppenbart svårt att driva sin tes när jag frågade om man gör sig mer illa i 50 km/h än i 100 km/h. Vidare darrade han på manschetten om förutsättningar att klara en trafiksituation om man kör fortare. Tänk dig t.ex. att du har en lastbil till vänster om dig som omotiverat byter till filen där du kör. Just oförmåga att se sammanhang är ett tydlig tecken på kognitiva problem.
Andra bloggar om:

Inga kommentarer: