2006-07-15

Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest


I förrgår såg jag Pirates of the caribbean: Död mans Kista. Jag är den enda i familjen som tycker att den var värdelös. Jag sov i 15 minuter och möjligen hade filmen kvalitet där.

Familjens kvinnor anser att Johnny Depp är snygg. Jag delar inte deras estetiska tolkningar och konstaterar att han i filmen har mycket dåliga tänder och taskig hygien.

Jag instämmer i Dagens Nyheter recension - Ingen skatt i Depps kista.

Det är i alla fall roligt att filmen tar upp temat om legenden kring den flygande holländaren. Den flygande holländaren är ett spökskepp som förs av kapten Vanderdecken. Flera gånger hade han misslyckats med att runda Godahoppsudden och till sist svurit att han skulle lyckas oavsett om gud eller djävulen stod verkade mot honom. Gud kunde inte tåla denna hädelse och dömde kaptenen och hans skepp att intill domens dag segla på världshaven.

Hur många i publiken som i framtiden kommer att le igenkännande när de läser Victor Rydberg vet jag inte.
Det finns ett skepp som går och går
men aldrig går i kvav;
Kaptenen många hundra år har drivit runt på hav
och svurit med förtvivlans lust
på rorman vid hans ratt,
som ej kan köar upp på kust
i stormig natt

Men rorman gör vad han förmår,
om än med föga hopp;
där bränningen som vildast slår,
dit styr han skeppet opp,
han krossa vill dess hårda barm mot klippa, bank och skär,
men böljans harm,
hans egen harmoch allt förgäves är.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: