2006-07-12

Visst påverkas jag av Almedalsveckan

Nu har jag jobbat tre dagar efter semestern på Gotland och besöken i Almedalen. Frågan är om man påverkas av Almedalen.

Svaret är JA.

Miljöfrågor
Svenska Naturskyddsföreningen med kampanjen Livrädda Östersjön gör bra ifrån sig och fungerar som en väckarklocka som får mig att engagera mig mer för en sjuk miljö. Att Östersjön mår dåligt vet vi men det blir högst påtagligt när man befinner sig på ön mitt i Östersjön. Det handlar ju inte bara om algblomning. Det handlar om en sjuk planet.

SIDA
Visserligen har jag sett filmen Lilja for ever men när man får siffror och lyssnar till hur hela generationer av ungdomar i vissa länder är i farozonen för trafficking växer engagemanget.

Även jag måste gör något. En fullkomlig nyhet för mig var att det inte bara handlar om flickor och prostitution utan att det handlar om mäniskohandel i stort. Vem är det som plockat tomaten jag åt vid lunch?

Junilistan
Partiledaren Nils Lundgren är en pensionär på 70 år som sitter i Europaparlamentet. Och om det är någonting han har så är det energi. Talade på Donners torg dagarna i ända. Han sover nog inte i bänken i Bryssel och Strasbourg.

Jag lyssnade dock inte på honom.

Politiker i allmänhet
Politiker är som du och jag. Glada och engagerade. Jag har förtroende för dem. I grunden är man nog mer överens än vad man ger sken av.

Ny Volvo
Volvo var på plats med sina miljöbilar. Nu är jag helt övertygad om att det blir en miljöbil nästa gång. Kul att vi har Volvo i Sverige även om Ford äger Volvo personvagnar.

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Looks nice! Awesome content. Good job guys.
»