2006-08-22

Demokratins dödgrävare

I kväll har en manifestation mot fastighetsskatten genomförts i Kungsträdgården. Vid denna medverkade Alliansens partiledare. Demonstrationen stördes av en grupp motdemonstranter som försökte sabotera sammankomsten. Egon skulle man kunna säga.

Dessa personer försöker vara demokratins dödgrävare och givetvis kan de inte vinna mot de demokratiska krafterna. Våra erfarenheter från historien har visat att utomparlamentariska organisationer som använt våld endast lyckats skapa ett hårdare samhälle där polisen getts ökade resurser för att försvara demokratin.

Det är beklagligt att det finns personer som är organiserade i demokratiska organisationer som stödjer dessa utomparlamentariska gangsterorganisationer. Det vore läge att media tar bladet från mun och pekar ut dessa personer såsom man 1999 gjorde med nazister som gjort sig skyldiga till brott.

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gäsp, det kan väl inte vara att gräva en grav åt demokratin att vara där med avikande åsikter på plakat och flygblad? Det som i sånt fall är hotet är att alla partier vill begränsa fastighetsskatten efter påtryckningar från villalobbyn, då kan man ju inte längre välja sin skattepolitik.

Per Westberg sa...

När jag läser vad jag skriver inser jag att jag inte tar bladet från munnen och säger vad jag egentligen menar. Och inte länkar jag något heller.

Nåväl. Själv har jag inget problem med fastighetsskatten. Det var värre när vi hade räntor på 15 procent. Jag har lättare att identifiera mig med och känna för unga barnfamiljer och ensamstående som sitter med höga boendekostnader i hyreslägenheter, bostadsrätter och egna hem.