2006-08-01

Kampen mot prostitution är en kamp mot tvång och förnedring


I samband med fotbolls-VM fördes en animerad debatt av vilken man kunde få uppfattningen att Tyskland är ett land som tycker att prostitution är helt okej. Förvisso har man, i begränsad utsträckning, bordeller som står under viss offentlig tillsyn men även i Tyskland är prostititution ett stort socialt problem med annan brottslighet i sin närhet.

Tyska evengeliska kyrkan (EKD) driver just nu en stor kampanj under rubriken "Zwangstprostitution". Denna kampanj tar sikte på att Tyskland är ett av de länder i Europa som har flest prostituerade som är offer i människohandel.

Kampanjen riktar sin udd inte minst mot de män som köper prostituerades tjänster. Det är också den inriktningen som den svenska sexköpslagen har. Jag är övertygad om att majoriteten av Europas stater om tio år har sexköpslagar som liknar den svenska.

Kampanjen Zwangstprostitution

Andra bloggar om: , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Din kamp mot prostitutionen är i första hand en förnedring av de prostituerade.

Bilden I, läsen Abquinas skifter!

Per Westberg sa...

Jaha.
/PerW

Tobias Struck sa...

Westberg: Jag är övertygad om att du har fel. Den svenska sexköpslagen är ett skämt: Förbjudet att köpa men inte att sälja.

De religiösa moralisterna och antikapitalisterna har gjort om horan från fallen syndare till korkat offer för att få fortsatt kontroll över kvinnokroppen.

Genom att blanda ihop trafficking och självvald prostitution i något slags självgod litania om att ingen kvinna eller man väljer att prostituera sig, tror ni att ni kan hindra samhällets liberalisering.

Trafficking är ondska.

Prostitution i sig är helt enkelt att sälja en tjänst.

Så länge graviditeter och sjukdomsspridning preventeras samt utpressning och våld hålls borta från branschen, så finns det inget omoraliskt i den.

Per Westberg sa...

Jaha

Jag har hört liknande föreställningar förut. Men inte från socialarbetare. Inte från polismän. Och egendomligt inte heller från de som förhörs i samband med utredningar enligt sexköpslagen.

Men det är klart. Jag är ju inte etnolog. Den enda etnolog jag läst och lyssnat till är Lena Martinsson. Och då har det handlat om heteronormen.

Bra och viktig forskning tycker jag.

Tobias Struck sa...

Jag känner Lena Martinsson. Hon är mycket intelligent och förtjänar all respekt. Men jag tror inte att hon delar min uppfattning.

Etnologin är ingen religiös tro där alla måste dela samma upfattning. Det är en vetenskap med analytiska verktyg, som exempelvis diskursteori.

Framförallt ägnar sig moderna etnologer år att kartlägga diskurser, inte moralisera i enskilda frågor.

Jag utgår från en strängt personlig diskursanalys om den moderna tranformationen av diskursen om den fallna kvinnan.

Men visst är det heteronormativitet bakom såväl de prostiuerades eventuella skam, samhällets marginalisering av dem och feodalisters (kristnas och socialisters)Korkat Offer-stämpling av dem, som en Horluva Light.

Jag är nyliberal, vilket gör att mina moraliska slutsatser färgas av min tro på alla människors grundläggande lika rätt till liv och frihet.

Konstigt att du refererar till vad socialarbetare och poliser säger. Du sörjer ju uppenbarligen de prostituerades lott.

Visst, jag inser att de flesta prostituerade lever i helvetet. Men varför?

Tänk dig en kultur, som av tradition kallade det synd att torka gamla människor i baken.

De som ville tjäna pengar på detta skulle bespottas av den moraliska majoriteten. Lagar skulle stiftas mot deras handel.

Många som hade blivit självstraffare (bodies under siege) under den kroppssmoralistiska kulturen, skulle dras till branschen för att straffa sig själva.

Narkomaner, som behövde snabba pengar, skulle också hoppa in i den illegala torkarbranschen.

Torkarhallickar, som även ägnade sig åt annan illegal kapitalism som kräver hårda nypor och okänslighet, skulle bli arbetsgivare - och piska de anställda som ställde krav.

Varför har du inte talat med prostituerade?

Kan de icke tala, veta de icke att han är här, som kan häva deras skam och säga till dem: Gå nu och skäms icke mer. Straffa dig icke med dåliga uppgörelser, tolerera icke samhällets marginalisering av dig. Du syndar icke.