2006-08-03

Vad tänker Fälldin om Maud Olofsson idag? Haralds jänta

Ingen statsrådspost kan vara så åtråvärd att jag vore beredd att dagtinga med min övertygelse uttalade Thorbjörn Fälldin i riksdagsdebatten 28 april 1976 om kärnkraftsfrågan. Detta uttalande har kännetecknat centerrörelsen sedan dess. Man har konsekvent varit motståndare till kärnkraft. Fälldins uttalande om taburetterna måste även betecknas som ett utryck för vad man kallar ryggrad och politisk ärlighet.

Idag säger centerledaren Maud Olofsson:
Vi har hållit på i 35 år med att politiskt avveckla kärnkraften, och vi har mer kärnkraft än någonsin. Centern har drivit att vi måste ha fler ägg i energikorgen, och på grund av att alliansen lägger frågan lite åt sidan under fyra år får vi en samsyn kring en sådan satsning. Tyvärr har vi inte tillräckligt med energi för att stänga något mer kärnkraftverk, både jag och statsminister Göran Persson gör den analysen. Och då kan vi annars tvingas köra utan att det är säkert.
Jag undrar vad Torbjörn Fälldin tänker innerst inne om "Haralds jänta"*. Och varför refererar Maud Olofsson till Göran Persson. Hans stöd lär hon väl knappast få när hon skall driva sina frågor i alliansen.

* - Haralds jänta är ett utrryck som Torbjörn Fälldin använt för att visa sin närhet till och stöd för Maud Olofsson. Harald Olsson var Maud Olofssons pappa. Han var landstingspolitiker i Torbjörn Fälldins hemlän - Västernorrland och Fälldins förtrogne sedan tiden som ungdomspolitiker i SLU-tiden.

En bonde blir statsminister
är rubriken på Arvid Lagercrantz utmärkta samtalsbok med Torbjörn Fälldin (Albert Bonniers förlag 1998). Jag tog precis fram boken och läste avsnittet om "Kärnkraften som blev ett hot". Fälldin berättar om hur Nobelpristagaren Hannes Alfvén och partikamraten Birgitta Hambraeus fick honom att engagera sig mot kärnkraften. Jag har aldrig delat Fälldins motstånd till kärnkraft men jag är övertygad att Fälldins ord från 2006 fortfarande gäller för honom.
Ingen hade vid den tidpunkten [1973, min anmärkning] kunnat peka ut ett säkert system att förvara bränslet. Det gäller än idag.
Artikel i DN - Politikerna ändrar inte inställning till kärnkraften

Andra bloggar om: , , ,

6 kommentarer:

Germunds Blog sa...

För mig som gammal centerextremist är det trist att följa utvecklingen av Centerpartiet till att bli Folkpartiet Light.

Germunds Blog sa...

Mitt länksystem fungerar inte i dag.
http://www.centerpartiet.se/templates2/PersonalPage.aspx?id=6350

Anonym sa...

Antar att Maud, liksom de flesta politiker, måste vara pragmatisk när det kommer till förhandling.

Pratade en liten stund med henne häromdagen när hon besökte Årjäng / Töcksfors som hastigast.

Jämfört med intrycket av henne för några år sedan så har hon vuxit oerhört. Hon har idag en självklar pondus i sin image. Hon "går igenom" kameralinsen och fyller rummet. Ändå har hon en värme o ett engagemang när man pratar med henne som verkar äkta (behöver inte vara det, men ändå....). Summan av det hela är att det är skickligt. Men hon kör samma race överallt tyvärr. Hon borde ta efter Reinfeldt. Han riktar in sig skickligt på frågor som berör och gör det lite olika här o där. Undrar om jag inte träffar honom imorgon i Torsby? Asch, va fånigt långt det här blev då. Det var inte meningen!!

Per Westberg sa...

Jo politik handlar om att vara pragmatsk för att nå framgång. Jaså Reinfeldt skall till Torsby i morgon? Kanske kommer Svennis dit?

Kul att höra ditt personliga intryck.

Tur att man inte är politiker. Ingen av dem är ju bra förrän de är döda.

Anonym sa...

Nja, Jag tror att Reinfelt ska till Sunne eg. men det skulle inte förvåna mig om han också dyker upp oanmäld på ett evenemang i Torsby för att plocka politiska poäng. Han är skicklig på att nischa in sig på frågor som berör människor. Vi får se! Jag återkommer.

Per Westberg sa...

Ännu en att lägga till listan "Berömda män som varit i Sunne". :)

Om Reinfeldt når hela vägen fram till vägs ände kanske han ändå kan säga att han kom till Fryks ände.