2006-09-09

En röst på stolta mödrar och schack

Kristdemokrat med rätt anslag i kampanjen
Idag när jag var och tvättade bilen hade föreståndaren på tvättstationen satt upp en affisch på en kristdemokratisk lokalpolitiker. Föreståndaren berättade att han inte alls var intresserad av politik men att han var kompis med lokalpolitikern. De hade båt i samma småbåtshamn och han hade förtroende för honom.

Jag gillar den typen av personvalskampanjer. Tvättstationsföreståndaren kan ju faktiskt gå i god för att lokalpolitikern är en hyvens kille. För lokalpolitikern är det givetvis bra eftersom tvättstationen är ett verkligt bra ställe.

och så fel det kan bli
Men ibland blir det riktigt fel i personvalskampanjer. Kristdemokraten Anna Krzymowska står på 21 plats på Kristdemokraternas lista i Stockholms stad. Hon har en webbplats där hon bl.a. låter berätta:
Jag vill arbeta för att införa schack på schemat. Det uråldriga spelet schack är ett spel av fantasi och strategi, ett spel som bygger på regelsystem, målsättning samt möjligheterna för intellektuell utveckling. Som ett effektivt pedagogiskt verktyg på alla utbildningsnivåer lär schack eleverna att tänka logiskt samt att ta ansvar för egna handlingar och dess konsekvenser. Schack utvecklar elevernas kritiska tänkande, självförtroende, disciplin, gott uppförande, samt motiverar till studier och framgång.
SIC! utropar jag. Finns det tid till något annat ämne skulle jag önska mer idrott eller för att kompromissa med Anna - matematik. Men schack?

Anna har också gjort en valfilm som jag är rädd inte ger fler röster. Men den är kul att titta på, särskilt den äldra mannen som talar som en parodi på frikyrkopastorer.

Filmen tar sju minuter men man får full behållning redan efter en minut. Filmen finns på denna länk.

Tänk om kompisen kom och bad mig vara med i en valfilm med denna kvalitet? Vad skulle man säga?

Jag har svårt att tro att det överhuvud taget finns någon målgruppför denna typ av film.

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Jag har sett filmen och läst hemsidan och har därför beslutat mig för att rösta på Anna Krzymowska.

Min fråga till dig är; vad har du emot henne?

Är hennes inställning till familjens roll, barn, bostadslösheten, fattigdomen, ensamheten och allt annat som rör oss människor, så fel? Bryr du dig inte om dem som har det svårt? Jag förstår verkligen inte.
/Karin

Per Westberg sa...

Nu är det ju en personvalskampanj det handlar och när det gäller frågor som familjens roll, barn, bostadslösheten, fattigdomen och ensamheten är det väl KD:s starka profilfrågor där nog alla kandidater slåss för samma sak.

En personvalskampanj måste göra kandidaten unik. Det enda som profilerar Maria i förhållande till partiprogrammet är hennes krav på schack i skolan. Det anser jag vara ett korkat förslag med tanke på allt som skall in under läroplanen. Om sedan någon friskola skulle vilja skapa en schackprofil så inte mig emot.

Det är å andra sidan kul att man kan göra en lågbudgetfilm i en valkampanj men det innebär nog också en risk att man drar löjets skimmer över sig. Det blir liksom en lite högstadieaktigt. När man vandrar omkring i virtuella museisalonger och uppträder i talarstolar som för tankarna till president of the United States är jag rädd att man skrämmer i väg fler väljare än man fångar.

Jag anar att Anna inte är feminist. Det vill säga att hon erkänner att kvinnor diskrimineras och att man strävar efter att förbättra kvinnans ställning i samhället och uppnå jämställdhet med mannen.

Men vad roligt att jag medverkat till att Anna nu får personvalsröster.