2006-09-09

Politiker är hjältar

Det skälls alltid på politiker. Men nu i valrörelsens hetta behandlas ändå de flesta politiker med respekt. Jag vågar säga detta i motvind då Folkpartiaffären i och för sig göder politikerföraktet.

Politiker är trots allt bärare av demokrati. När man försiktigt närmar sig politiska frågor förstår man att de berör. Jag blev glad över den måttligt politiskt intresserade kamraten som häromdag observerade att det krävdes en politisk vilja för att utveckla hästnäringen. Plötsligt blev politiken verklighet även för henne. Likaså blir jag stolt över kommunalrådet i Sala, Carola Gunnarsson (c) som med hänsyn till skolplanen, skollagen och arbetsmiljölagstiftningen råder sin gymasiechef att utsestänga Nationaldemokraterna från skolan.

Jag blir också glad när jag läser Aftonbladets Mats Engströms krönika "Politik med ett mänskligt ansikte". Mats skriver:

Runtom i Sverige tar tusentals politiker de svåra besluten och vågar stå för dem inför sina grannar. Från höger till vänster. Många skulle ha det bekvämare om de
valt en annan karriär, men de drivs av att göra samhället så bra som möjligt.


Så är det. Mats har fört ner frågan på rätt nivå. Din granne är politiker. Var glad för det.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: