2006-09-16

Varumärkesintrång? Max hamburgare vs. Maxi ICA



Är dessa loggor föväxlingsbara?
Det menar i alla fall Max Hamburgerkedja som anser att MAXI ICA Stormarknads varumärke och logotyp är förväxlingsbar med hamburgerkedjans. Hamburgerkedjan har hos Patent- och registreringsverket (PRV) ansökt om upphävning av Maxis ICA:s varumärke som man ansåg var förväxlingsbart med Max.

Det tyckte dock inte PRV som avslog invändningen med bland annat motiveringen att det visuella uttrycket mellan de olika varumärkena skiljer sig åt på flera avgörande sätt. PRV tar även sikte på att det auditiva intrycket, det vill säga ljudet vid uttal, skiljer sig väsentligt åt.

Ingen säger rätt om MAXI ICA
Personligen noterar jag att MAXI ICA Stormarknad kanske ändå har problem med sitt varumärke. Ingen människa säger ju Maxi ICA. Alla säger ICA Maxi.

Nåväl nu skall jag gå till butiken, ingen risk att det blir hamburgerrestaurangen. Är jag snabb slipper jag höra rösten: - Er Maxibutik stänger om 15 minuter.

Fett coolt företag
Jag som reser en del i Norrland ler alltid igenkännande när jag ser Max Hamburgare. Det är ett kul företag som bland annat redovisar fettbokslut. Inte att förväxla med fett bokslut. 2004 redovisade man minus 205 ton fett. Fett coolt tycker jag.

Artikel i Dagens Media

Andra bloggar om:

Fotnot: 2004 stämde Max en falsk Max-restaurang i Iran som kopierat hela konceptet. De hade snott skylten och hela köret.

1 kommentar:

Karin sa...

Fast jag säger bara Maxi. Men i Kinna säger man (sa man?) ICA-Extra. Fånigt egentligen. Man vet ju att det är ICA.
Och folk säger fortfarande Tempo när dom syftar på Coop Forum. Jag tyckte om när dom hetter Robin Hood.