2006-10-31

Farväl lanthandel

Att livsmedelsbutiker läggs ned händer varje dag men vi påminns sällan om att detta är väldigt tragiskt. Servicen försämras för väldigt många, främst äldre, som inte kan sätta sig i bilen och åka till stormarknaden.

Jag läser i dagens Gotlands Allehanda att ICA-butiken i Dalhem mitt på Gotland lägger ner. Efter åtta års slit tar ICA-köpmannen Pierre Yttergren ner skylten. Köpkraftsunderlaget är runt 25 miljoner kronor men butikens omsättningen inskränker sig till 8,8 miljoner kronor och det räcker inte för att få verksamheten, som sysselsätter tre heltidsanställda, att gå runt.

Vinnare i detta system är vi storstadsbor som har tillgång till bil och som kan besöka stormarknaden. Det är lätt att lägga skulden på "illojala" landsbygdsbor men det är givetvis helt fel. De som sviker lanthandeln följer bara allmäna köpmönster och tänker på sin privatekonomi.

Pierre Yttergren döljer inte sin besvikelse på kommunen som dragit in det utkörningsbidrag som pensionärer tidigare fått för att få hem livsmedel till bostaden.

Landsbygdsfrågor stod inte högt upp på de politiska agendan vid senaste valet.

Läs mer i Gotlands Allehanda

Andra bloggar om: ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Varför läser du Gotlands Allehanda?

Urologen sa...

Detta var ju synd. Jag har själv handlat där någon gång ibland.

Men hur menar du egentligen att "vi stadsbor" blir "vinnare"? Om det hade varit så att bara "stadsborna" hade bilmöjligheter, så borde ju klientelet till lanthandeln bara genom detta faktum vara stor och någorlunda konstant. Man undrar ju hur stort det där bidraget egentligen var, befolkas dalhem till STÖRSTA del av pensionärer eller vad? Eller är det bara något lämpligt att skylla på, lite som videovåld och alkohol?

Per Westberg sa...

Hej Maria
Man måste hålla koll på vad som händer på ön. Jag brukar vara på Gotland några gånger om året och skulle gärna bo där om jag hade familj, vänner och jobb där. Naturligtvis borde Kyrkomötet sammanträda på Gotland.

Och så har vi ju Gotlandsrussen.

Hej Max
Jag tänker på att vi storstadsbor har många stormarknader att välja på. Men naturligtvis är det ju så att detta med stormarknader egentligen är baserat på att man har bil. Vinnare blir vi genom att kunna handla billigare.

Hemkörningsbidraget var 50 kronor tror jag och det gjorde väl att äldre blev mer trogna sin egen närbutik.

Anonym sa...

Hm, jag har också en del av mitt hjärta på Gotland.. Min mor kommer därifrån och jag har tillbringat mycket tid där - sett alla årets månader från Gotland (inte bara sommaren).

Gotlandsrussen däremot saknar jag inte, det är den envisaste hästras som finns i hela världen! Jag har senast i somras tampats med ett envist gotlandsruss... och tänker då tillbaka på ungdomens år.. då jag tampades med div. gotlandsruss..

Per Westberg sa...

Gotland är toppen alla årstider.