2006-10-29

Påven är sent ute


Påven Benedictus XVI sätter ned foten när det gäller övergrepp mot barn och unga utförda inom katolska kyrkan rapporterar BBC. Det är främst de omfattande övergreppen på Irland och i USA som fått påven att ta bladet ifrån mun och hävda att framtida övergrepp kan undvikas om man är beredd att reda ut vad som hänt i historien.

Frågan är dock om inte påven reagerar för sent. Katolska kyrkans rykte har fått allvarliga smällar när skandal på skandal avslöjats. En liten sökning på Vatikanens egen webbplats www.vatican.va visar också att Vatikanen själv inte går ut med nyheten om påvens ställningstagande.

Andra bloggar om: ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det går väl alltid att säga att mycket sker för sent.

Ännu värre tycker jag att sådant är som inte kommer fram.

Jag hittade en länk som kanske kan intressera i sammanhanget:

http://www.oecumene.radiovaticana.org/sv1/Articolo.asp?c=69742

Per Westberg sa...

Tack för länken.

Det gläder mig att den katolske biskopen i Stockholm redan i september gjort en bra markering och visar på öppenhet.

PERW

Anonym sa...

Ja, likadant tycker jag. Inte minst med tanke på att jag är konvertit och kommer att upptas i katolska kyrkan under nästa år.

Per Westberg sa...

Ja det har jag sett.

Spännande.