2006-10-31

Är det kyligt mellan regeringen och SvD?

Ledarsidan på SvD är trogen moderaterna men nyhetsrapporteringen och kultursidorna måste nog uppfattas som publicistiskt oberoende. Inte minst i samband med Stegöaffären markerade kulturchefen Werkelid sin skepsis i valet av Stegö som kulturminister.

Moderaternas första motgång i regeringsarbetet?
I dag får jag en känsla av att relationen mellan SvD och regeringen är kylig. I artikeln om Riksantikvarieämbetets och Riksutställningars flytt kan man bland annat läsa att kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth tidigare starkt motsatt sig myndighetsflyttningarna till Gotland. SvD konstaterar dock att kampen för att riva upp beslutet inte lyckades och man antyder att centerpartiet tagit hem segern för Gotlands sak.

Vad som får mig att hysa tvivel om ett respektfullt förhållande mellan SvD och kulturministern är följande citat:
-Det är tråkigt, men vi kom in för sent för att kunna ändra något, säger hon [kulturministern] till SvD:s fotograf.

Nog är det lite egendomligt att tidningen noterar att Lena Adelsohn Liljeroth uttalat sig för fotografen.

SvD, Gotlandsflytt står fast

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Urologen sa...

Det här var ju mycket intressant. Speciellt som vi har mötts och är i samma bransch.

Jag såg din debatt med Marcus Birro och fnissade lite, jag har nämligen själv haft några, t.ex. här, men slutsatsen av mitt debatterande med nämnde man har iallafall varit att han är en sympatisk prick.

Keep up the good (God?) work...

Per Westberg sa...

Lite spekulationer förgyller tillvaron och historien visar att kremlologerna i väst ofta hade rätt. :)

Per Westberg sa...

Jag är inte bara kremlolog. Jag är googleolog också.

Jag sökte på "säger hon till * fotograf".

Jag fick bara upp två artiklar med en söksträng motsvarande den text som fanns i SvD. Dels en artikel i Hemmets Jorunal och en i De synskadades tidning. Det finns också en text i DN där det är en man som talar med fotografen.

Min slutsats efter googlande är att Pidda kan har rätt i sin kritik av mitt kremlologiska förhållningssätt.