2007-05-28

Erica Lejonroos berättar mer

Den 11 november 2006 skrev jag ett blogginlägg som jag nu publicerar på nytt. Jag gör detta mot bakgrund av att TV Nyheterna fällts i Granskningsnämnden. Även om Erica nu har jobb orsakade det osakliga inslaget stor skada som är irreparabel. Läs SvD eller DN

Granskningsnämndens beslut

Här mitt tidigare blogginlägg
Den 14 november skrev jag bloggartikeln "TV4 knäcker moderata gruppledaren Erica Lejonroos" . På orättfärdiga grunder har TV4 antytt att Erica Lejonroos skulle vara en myglare. Man beskrev att Erica skulle vara en välbetald politiker som genom sin position försökt få bidrag till egen tandvårdsbehandling. Effekten av "nyheten" blev att en hårt kämpande kvinna tvingades ge upp sin politikerkarriär (förhoppningsvis bara temporärt). En verklig kämpe och förebild slogs till marken. Trots att Aftonbladet Kultur och därefter SvD:s ledarsida uppmärksammat TV 4:s undermåliga journalistik vägrar man erkänna sitt publicistiska misstag. (Även Henrik Bergren på DN:s ledarsida har uppmärksammat Erica Lejonroos)

Viktigt med upprättelse
Ericas upprättelse är viktig för den sociala situationen i vår samtid. Hon är ett levande exempel på att man kan resa sig ur missbruk och kriminalitet för att åter ta plats i samhällsgemenskapen. Paret som just nu sitter i husvagnen vid Flaten och injicerar amfetamin och pojkarna som i kväll på krogen bränner stålarna från ett värdetransportrån har all anledning att tänka: - Det är ingen idé. Om man en gång hamnat utanför är man evigt såld. Förlåtelse och upprättelse finns inte.

Erica berätter mer hos Kyrkoordnaren
Idag har Erica själv skrivit ett inlägg i min bloggartikel. Erica skriver bland annat om varför hon ansökte om tandvårdspengarna. Och saken är klar. Erica skulle ha varit värd vartenda öre från Stiftelsen Wilhelm Govenii Minne. Det var bara ett problem, en skitsak. Erica var inte berättigad till medel eftersom hon inte var folkbokförd i Stockholms stad. Men jag är säker på att bruksägare Vilhelm Govenius säkert hade sagt ja till Sundbybergsbor om han bara vetat att Sundbyberg skulle byggas när han skrev sitt testamente i början av 1900-talet.

Tack för ditt inlägg Erica.

Läs mer på dennal länk
Erica Lejonroos webbplats

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: