2006-11-12

Storebror Kyrkoordnaren ser er



Hallå M/T Vinga Helena jag har full koll på er.
På ovanstående bild ser man hur lotsbåt 743 SE från Gävle går upp jämsides med tankern Vinga Helena för att hämta den lots som hjälpt fartyget ut från Gävle hamn nu på morgonen.

Förra veckan i Norrköping
Förra söndagen såg jag hur Vinga Helena gick ut från Norrköpings hamn och under veckan har jag sett att fartyget varit i Rotterdam för att hämta olja. Denna gång till Gävle. Nu lär det bära av till Rotterdam igen. Men får man tro rederiets webbplats, som inte uppdateras så ofta kommer Vinga Helena att gå till Göteborg. Kanske ska man byta besättning?

Swedia Rederi äger Vinga Helena med hemmahamn på Donsö i Bohuslän och fartyget är på 4 320 dödviktston (DWT). Om jag läser Sjöfartsverkets tariffer rätt kommer morgonens lotsning ut från Gävle att kosta 8 484 kronor exklusive moms. Lotsar är ganska dyra konsulter. Dyrare än stjärnadvokater. Men det är klart. Lotsen har lite mer prylar (lotsbåten) och personal med sig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt att läsa om Vinga Helena för mig som en gång - under åren som sjömanspräst i Rotterdam - seglat t.o.r. Bohuslän med M/T Vingavåg. Lotsen i Rotterdam kom ombord långt utanför flodmynningen, om det inte blåste för mycket. I så fall lamslogs all trafik in och ut ur hamnen. "De loodsen staaken" hette det, men någon arbetsrättslig strejk var det inte fråga om, snarare meteorologisk.

Per Westberg sa...

De loodsen staaken. Det ska jag komma ihåg.