2006-11-02

TV-reklam och tillståndet med folkhälsan

Imodium
Jag såg nyss ett reklaminslag på TV om ett receptfritt preparat, Imodium. Enligt FASS är det en röd, klar, något trögflytande lösning med hallonsmak. Reklamens budskap är tydligt. En oral dos vid diarré.

I scenen möter vi en man som står i en lång kö. Plötsligt tvingas han bryta sig ur kön för att ta sig till en toalett. Speakertexten basunerar ut att diarré alltid kommer oväntat.

Så är det säkert men hur ofta och hur många råkar ut för detta så ofta att de piper i väg till apoteket och köper en dos. Men det är klart. Funkar det på semesterresan?

Frågan återstår dock. Är jag fullständigt omedveten om ett folkhälsoproblem? När man lägger pengar på TV-reklam måste det ändå finnas en stor potentiell kundkrets som är beredda att redan idag gå till apoteket.

2 kommentarer:

Urologen sa...

Och är det dessutom inte så, rätta mig om jag har fel, att man inte inser att man har riktig diarré, förrän det liksom är "för sent".

Och då hjälper väl inget imodium i världen... Om det inte är ett snabbtvättmedel vill säga.

Anonym sa...

Imodium är ett sånt där preparat som totalt korkar igen systemet. Vare sig man har fått jallajallasjukan eller Montezumas hämnd funkar det - i varje fall så man kan ta en buss eller taxi eller t o m gå till läkaren.
Det är ungen bot mot magsjukan - men det kan t ex tas för att tarmen ska få vila en stund eller liknande