2007-01-08

Nafta oil är glappkäftade

På tjänsteresa sedan i söndags känner jag mig ganska opåverkad av personliga samtal när jag kommenterar utvecklingen kring ifrågasättande av Carl Bildt och hans försäljning av optioner i Vostok Nafta Investment Ltd. Jag har inte träffat en människa som funderar på Sveriges utrikesminister. Jag är hänvisad till egna slutsatser. Men det är klart. Jag har läst bloggar.

Min slutsats från bloggartikeln igår kvarstår och jag står fast vid: Men Bildt har ju rätt.

En sak är dock förvånande. Företagsledningen på Nafta Oil är anmärkningsvärt öppna i informationen om styrelsens ersättningar. Det känns som att företagsledningen medverkar till att ifrågasätta Carl Bildt. I normalfallet är man ju väldigt tystlåten om sådana här saker. Diskretion en hederssak brukar det heta.

Aftonbladets Lena Melin verkar ha fattat att Bildt har rätt.

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl utmärkt att Vostok Nafta uttalar sig, eftersom det är ett börsnoterat företag. Deras lojalitet ska ligga hos aktieägarna, vars pengar de förfogar över, inte hos enskilda styrelseledamöter. Dessutom är väl optionsprogram föremål för beslut på bolagsstämma, så dessa beslut är i högsta grad offentliga.

Per Westberg sa...

Pressmeddelandet är inget konstigt. Det redogör för uppgifter som man rimligen ska berätta om. T.ex. att ledamöterna har 2 000 USD per sammanträde.

Pressmeddelandet:
http://www.vostoknafta.com/swe/vni_bod_options.pdf

Men att bolaget redogör för hur man behandlat sex avgående ledamöter i optionshänseende ser lite märkligt ut.

Den tidiga informationen från Vostok Nafta användes helt klart till att misstänkliggöra Carl Bildt. Detta borde bolaget ha insett och det är kanske orsaken till söndagens pressmeddelande.