2007-01-26

Norrland är stort

Den parlamentariska Ansvarskommittén kommer att föreslå att dagens 21 län slås ihop till mellan sex och nio storregioner, erfar Dagens Nyheter. Utredningen tänker sig att detta ska ske 2010 och därmed kommer den Oxenstiernska indelningen från 1630-talet att vare fine.

Kriterier på regioner
Ansvarskommittén kommer att föreslå ett antal kriterier för storregion med parlament:
• Antalet regioner bör vara mellan sex och nio, med vardera en till två miljoner invånare. Inte mindre än en halv miljon.
• Varje region bör ha ett universitet med forskningsinriktning och ett universitetssjukhus eller åtminstone ett sjukhus som nära samarbetar med ett sådant.
• Regionerna bör utformas utifrån hur de regionala arbetsmarknaderna väntas utvecklas de närmaste tjugo åren.
• Alla statliga myndigheter och verk ska följa samma regionindelning.

Dessa kriterier låter genomtänkta och efter dryga 370 år är det kanske dags med en förändring.
Norrland
DN skriver att det för Norrlands fyra län/landsting innebär en sammanslagning till en enda stor region eller möjligen två. Möjligen har DN missat att Gävleborgs län brukar betraktas som Norrland.

Denna del av Sverige, som ytmässigt är större än övriga Sverige, har genom skogen, gruvorna och vattenkraften starkt bidragit till Sveriges välstånd. Om nu större delen av Norrland ska bilda en stor region är det viktigt att man får en god infrastruktur. Inte minst är det viktigt med bra flygförbindelser. I onsdags flög jag från Umeå till Stockholm. Med på mitt plan fanns ett antal passagerare som skulle till Kiruna. Det är bra egendomligt att någon som ska 60 mil norrut först måste åka 90 mil söderut.

UPPDATERING SvD 27 januari, Landshövding Bo Könberg, Låt folket besluta lokalt

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Peter Olevik Dunder sa...

Det finstilta i den karta DN presenterar visar att Gävleborg, Gotland, Blekinge och delar av Småland kan tillföras olika regioner.

Ser man till "naturliga" regioner så kommer Gävleborg att delas. Hudiksvall och Nordanstig knyts till Sundsvall som de redan samarberar med och övriga Gävleborg knyts till Uppsala (i likhet med stiftsindelning närapå). Även om Ljusdal tillhör ett annat regionstödsområde än kommunderna söderut, enligt EU, så tror jag inte att Ljusdalsborna kommer söka sig norrut. Järnvägen binder Ljusnandalen mot Mälardalen.

Blekinge kan med dagens kommunikationer förmodligen bara knytas till Skåne. Att resa uppåt landet är inte görligt från Sveriges trädgård.

Då har jag avverkat de områden jag bott i och har åsikter om. Som kuriosa så skulle en region bestånde av Blekinge län, Region Skåne och delar av Hallands län kunna kallas Formally Swedish Region of Östdanmark. Lite som FYROM och det Grekiska Makedonien ;-)

Per Westberg sa...

Bollnäs skulle kunna bilda region med Delsbo och Visby. :-)

Detta med FYROM ska jag framföra till Svegfors när jag ser honom. JAg ska även missionera för detta på mina täta resor till Skåne.