2007-01-09

Åsa Hagelstedt kommunikationschef

UPPDATE 10 januari
IOGT: "Det är rimligt att ge en kommentar"

Sveriges första blog sacking
Den 28 december skrev jag under rubriken "Lågvattenmärke på bloggen" om IOGT NTO:s kommunikationschef Åsa Hagelstedt som på sin privata blogg på hörsägen anklagade en känd artist för att köpa porrtidningar. När drevet drog igång släckte Åsa sin blogg, hävdade att hon hade rätt, skyllde ifrån sig och drog utomlands med fästmannen.

Själv uttryckte jag förvåning över hur en person i hennes ställning kunde vidareförmedla hörsägen och jag skrev:

Åsa är kommunikationschef på en stor och seriös organisation och borde genom sitt yrke ha stakat ut vissa etiska och publicistiska principer. Men dessa lyser med sin frånvaro.

Idag har Dagens Media letat reda på "kommunikationschefen" som fortfarande verkar vara på krigsstigen och svarar mindre väl övervägt på de frågor som tidningen ställer:

-Jag har ingen lust att diskutera frågan i media.

Varför inte?- Jag vill inte det.

Men är det inte bättre att du ger din syn på saken?- Nej, jag tror inte det. Jag har inte den tilliten till media efter det här.

Åsa visar tydligt att jobbet som kommunikationschef flyter ihop med det privata bloggandet. Risken är uppenbar att vi här ser ett begynnande "blog sacking case". Det vill säga någon som får lämna sin anställning motiverat av privat bloggande som skadat arbetsgivaren.

07-01-03, Sveriges första blog sacking?

Andra bloggar om:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag hade varit hon, så hade jag bett om ursäkt till den utpekade kändisen privat, via media och på bloggen.

Det hade känts som det enda rätta.

Per Westberg sa...

Niina
Det verkar nog ha varit rätt melodi.

Anonym sa...

Jag ser i mina loggar att media jobbar för högtryck på saken. Det finns blodvittring, helt klart. Någon måste dö, och det verkar bli Hagelstedt.

Kom dock ihåg att det i så fall var en bloggare som fällde henne, nämligen den där komminister Westberg :)

Per Westberg sa...

Blogge tar nog i lite. Men nog finns det anledning att reflektera fenomenet blog sacking. IOGT NTO:S chef menar ju idag att rörelsen skadats av kommunikationschefens privata bloggande.