2007-01-01

VARNING: Skrämmande hoax om behandling av hjärtinfarkt


Hoax kommer från engelskans bluff eller skämt och beskriver fenomenet med falska varningar som sprids på Internet. Ofta har det handlat om att man manuellt ska radera filer på hårddisken då de uppges vara virus. Naturligtvis är det luringar och vill det sig illa raderar man vitala filer.
Jag rekommenderar att du besöker min länkar för att själv bilda dig en uppfattning av detta allvarliga ämne.

Hur man behandlar sig själv vid en hjärtinfarkt
I förra veckan tog jag del av ett skrämmande hoax. En powerpointfil på svenska lät berätta att Du sannolikt fått lära dig hur du ska rädda livet på någon som fått hjärtinfarkt men du har aldrig fått lära dig hur du ska bete dig om du är ensam och råkar ut för samma sak själv. Till en början läste jag med intresse men några saker gjorde att jag fattade misstanke. Bland annat beskrevs symptom på hjärtinfarkt på ett sätt som jag inte kände igen.
Känt hoax
Genom lite googlande fann jag att denna hoax på engelska varit känd sedan 1999 och att förslaget på behandling inte alls är vetenskapligt prövad. Om det nu överhuvudtaget är möjligt att följa dessa instruktioner kan de kanske till och med förvärra situationen.

I England har ett råd bildats bland praktiserande läkare med olika specialitetet som vill sprida kunskap om återupplivning. The Resuscitation Council (UK) har på sin webbplats skrivit följande med anledning av behandlingstipset:
The BLS/AED Subcommittee knows of no evidence that, even if a lone patient knew
that cardiac arrest had occurred, he or she would be able to maintain sufficient circulation to allow activity, let alone driving to the hospital.
I powerpointfilen anges ett amerikanskt sjukhus som källa. Denna institution förnekar all kännedom om de rön som anges i hoaxet. Sjukhuset, General Hospital of Rochester har till och med tvingats lägga ut en varning på sin egen webbplats.
Ring 112
Sjukvårdsrådgivningen säger att lugn vård är lika viktigt som mediciner vid hjärtinfarkt.
När man blir akut sjuk i hjärtinfarkt får kroppen ett ordentligt påslag av stresshormon, som leder till högre blodtryck och snabbare hjärtrytm. Allt detta
stressar hjärtat och ökar den farliga syrebristen. Därför är grunden till en bra
behandling av hjärtinfarkt ett lugnt omhändertagande tillsammans med
smärtlindrande medicin.En god omvårdnad av kompetent personal är minst lika
viktigt som medicinering.
Om hoax i allmänhet: hoaxslayer.com om "How to Survive a Heart Attack When Alone Hoax"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skrev om samma grej strax före jul. Då hade en redaktör på msn hälsa tagit powerpointpresentationen för seriöst och skrivit om det på sin hälsosida som en sanning, utan att kolla upp källan. Efter att jag påpekat detta i en kommentar har hon emellertid tagit bort "nyheten".

Anonym sa...

Skräpmailet finns även omnämnt på "Passagen debatt" under "Datorer & Internet".

/Pyro