2007-02-27

I Halland bor det smålänningar

Landshövding Mats Svegfors gjorde bra ifrån sig på presskonferensen idag då Ansvarskommittén presenterade sitt betänkande, Hållbar samhällsorganisation med utvecklingskraft, SOU 2007:10. I media går debattvågorna höga vilket man kan konstatera i till exempel DN.

I nyhetssändningarna har jag hört både politiker och allmänhet identifiera sig som hallänningar och västerbottningar. Men vad betyder detta egentligen. I Hallands län bor det smålänningar i Hylte kommun som överfördes till Hallands län 1974. I Västerbotten bor det folk i Lappland. Ett landskap som för övrigt även ligger i Norrbottens län.

Det är uppenbart att många lever kvar i de forna landskapen. Detta utgör ett bevis på att det inte är så farligt att ändra länsindelningen. Om landskapen lever kvar i våra medvetanden bör man påminna sig om att de avskaffades som administrativa enheter i på 1630-talet.

Eftersom jag är stockholmare har jag tyvärr ingen landskapstillhörighet. Uppland och Sörmland existerar inte i Stockholm. Det är endast frågan om var gränsen går mellan Södermanland och Uppland som upptar Stockholmarens intresse. Söder om Södermalm är mitt tips. Nationalencyklopedien säger söder om Slussen. Men innan Stockholm blev stad var det knappast viktig att exakt veta var landskapsgränser gick.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så du menar att alla andra landskapsgränser är oviktiga om det inte finns en stad i närheten? Vilken OTROLIGT stockholsfixerad tanke! Dags att börja inse att det INTE är ett = mellan Stockholm och Sverige?

Per Westberg sa...

Jag menar ingenting annat än att det sker en sammanblandning mellan landskap och län. Stockholmare identifierar sig sällan som sörmlänningar eller upplänningar. Göteborgare tänker sällan på att de är västgötar eftersom deras stad under så många århundraden hört ihop med Bohuslän. Malmöborna känner sig helt klart som skåningar trots att deras län bara har några få år på nacken.

Kungsörsbon bor i Södermanland men tillhör Västmanlands län och västmanlänningarna i Lindesberg tillhör Örebro län i vars residensstad det bor närkingar. Om jag inte missminner mig bor det västmanlänningar, närkingar, värmlänningar och t.o.m. västgötar i Örebro län.

Jag om någon är irriterad över att Stockholm uppmärksammas så oförtjänt mycket i media. Antagligen därför att jag är hyggligt bevandrad i Sveriges geografi och vet att Sverige är mer än Stockholm.

Anonym sa...

Men, när jag gick i plugget, i Stockholm, fick vi som gick i Enskedefältets skola vid Sockenplan, under ett studiebesök i Stockholm, lära oss att gränsen mellan Södermanland ("Sörmland" ) och Uppland går mitt i Gamla Stan, på Västelånggatan ungefär i höjd med Tyska Brinken. Det finns en sten där som visar att gränsen går just där! Och det har jag trott på sedan dess.
Och mit första sommarland låg på Muskö i skärgården/Sörmland och mitt nuvarande på Husarö i skärgården/Uppland.
Och inte spelar detta nån roll!
Ulla

Per Westberg sa...

Ulla
Martin Stugart i DN är inte helt säker. Jag blev också itutad detta när jag gick i plugget.

Per Westberg sa...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1467&a=569292&viewAll=true

Stugartlänken glömde jag.