2007-02-16

Lars Orup är död

Den legendariska TV-journalisten Lars Orup har avlidit 88 år gammal.

Under 70-talet var det givet att bänka sig både vid Aktuellt och Rapport och Lars Orup måste ha påverkat mig enormt. Varenda gång jag idag tittar på nyheterna funderar jag på var Orup är. Men uppenbart gick han i pension redan 1982.

Jag tillhör nog dem som har ganska bra koll på vad som står på nyhetsagendan och antagligen är Lars Orup en av dem som bidragit till att jag tycker att det är viktigt med koll på nyhetsflödet.

DN skriver:
För de lite äldre tv-tittarna kommer han alltid att finnas kvar på näthinnan. Rak i ryggen, hakan lite sänkt och med en intensiv blick läste han nyheterna.
Okej då vet jag. Född 1959 tilhör jag de äldre TV-tittarna. SIC!

Jag gick upp på övervåningen för att kolla. Och döm om min förvåning. En av tonåringarna visste att Orup var en journalist och inte en musiker från Huddinge.

DN
SvD

Inga kommentarer: