2007-03-02

Kommunalråd inspireras av Bildt

Lidingös kommunalråd och kommunstyrelseordförande Paul Lindquist reagerar på Bertil Torekulls kritik mot Carl Bildt och bestämmer sig för att börja blogga. Med det något Bildtinspirerade bloggnamnet "lidingö, sverige, världen" (med inledande gemener, karlen måste ha gott i en dålig skola) ger han sig ut i bloggosfären och markerar ett kommunalråds intresse att delta i debatten.

Lindquist är värd uppskattning men samtidigt känns det som att det inte är ett moget övervägande som ligger bakom hans entré i bloggvärlden. Det börjar inte särskilt bra när han i sitt jungfruinlägg skriver:
Därför sållar jag mig nu till den växande skara människor som av en eller annan anledning inte vill fråga media om lov innan man deltar i det politiska samtalet.
Lindquist svensklärare skulle givetvis ha varit framme med rödpennan när han skriver: "Därför sållar jag mig..." Kontamination eller ordval skulle det stå i kanten när Lindquist uppenbart menar att han "sällar sig till". Sannolikt avser han inte att uttrycket"sållar angnarna från vetet". Nu kommer det riktas uppmärksamhet mot Lindquist. Varje gång han missar i den språkliga kommer kritikerna att vara framme.

Själv tycker jag att enstaka små språkliga fel eller stavfel inte är något att uppröras över. Jag skriver själv hellre än bra och missar ofta korrekturen. Men är man kommunalråd och drar igång bloggande som ett försvar till Carl Bildt kommer man att ha ögonen på sig.

Det värsta Lindquist kan göra är att ge upp bloggandet och tröttna. Jag kommer att hålla koll på honom. Hoppas att jag ger honom godkänt om en månad.

Andra bloggar om:

5 kommentarer:

Paul Lindquist sa...

Jag slant uppenbarligen på tangentbordet och ställer mig genast i skamvrån.

Däremot beror de gemena bokstäverna i bloggnamnet inte på mig utan mallen som jag valt. Du ser det också på rubrikerna i min högerspalt.

Per Westberg sa...

Aha. Det var mallen som spökade. Annars är det faktiskt ganska snyggt med genomgående enomgående gemener.

Lycka till med bloggandet. Lidingöborna hittar nog snart dit.

Per Westberg sa...

Och jag slant på tangentbordet när jag svarade på kommentaren. Ett ord skrevs nästa två gånger.

Calle Fridén sa...

Klart han kommer ge upp - eller så tar han bort kommentarsfunktionen och använder den som kommuniké. Jag blir lite förvånad när jag läser t ex Bildts blogg - det borde vara hundratals kommentarer men det är det inte, utan ett antal personer som debatterar med varandra.
Däremot funderar jag på om han verkligen har tid att uppdatera den flera gånger om dan - det ger ju inte något intryck av att vara enormt övervägda texter direkt.

Per Westberg sa...

Grejen med Carl Bildt verkar vara att han själv jobbar med texterna. När jag sett honom på flyget någon gång har han ofta suttit och skrivit. Uppenbarligen tar han varje tillfälle i akt för att skriva.

Det ska bli intressant att se om detta håller.