2007-03-23

Volvovigilans och fyra ventilhattar


UPDATE 2008-03-20, Jag kan garantera att Bilia uppskattar och belönar den som återfinner deras stulna bilar.
2007-03-23
Vigilans är en term man använder för att beskriva att man vakar över en tillverkningsprocess eller när en radarobservatör tittar på sin monotona skärm.
Jag ägnar mig ofta åt att spana efter Volvobilar och har de senaste dagarna funderat över vem av grannarna som köpt en ny fin Volvo V70 Classic. Idag tog jag mig en närmare titt på bilen och blev fundersam över att den hade registreringsskyltar som var tillverkade 2005. Nu råkade jag veta att Volvo Classic kom i januari 2007 och att ingen V70 från 2005 har blinkers på backspeglarna och min misstänksamhet växte. Jag kollade lite på Larmtjänsts webbplats och hittade en bil som stals i en bilhall förra veckan.
Biliahandlarna kom före polisen och var naturligtvis glad över mitt fynd. En som inte blir glad är busen som ställt bilen för att låta den kallna. Men han kan ha det. Dessutom har han för vana att köra utan bilbälte.
Nu tycker jag att jag kan få en hygglig rabatt nästa gång jag köper bil. Jag hittade trots allt en bil värd 300 000 kronor. Eftersom jag har en likadan bil som den stulna frågade Biliahandlaren om jag ville ha något till bilen. Jag kom då på att jag satt på sommardäck igår och att de saknade de där ventilhattarna. Undrar om man vågar fråga om man kunde få fyra ventilhattar till däcken.
Volvo är bra och Bilia också.

Inga kommentarer: