2007-04-23

Folkpartiledare har avgått förr

- Jag heter Ingrid Helén. Fram till i natt var jag gift med folkpartiledaren. Jag är fortfarande gift med honom men han är inte folkpartiledare längre. (Gunnar Helén var folkpartiledare 1969-1975)

Så presenterade sig min svensklärare på gymnasiet en augustidag 1975. Det tycker jag var en kul kommentar från en bra lärare. Undrar om hon skulle ha gillat bloggandet? Folkpartiledaren Gunnar Helén blev senare landshövding i Stockholm och vid ett tillfälle gäspade hon med den stillsamma kommentaren: - Jag är så trött idag. Vi hade Walter Mondale på middag!!! Walter Mondale var USA:s vicepresident under Jimmy Carter 1977-1981. Snacka om prominenta middagsgäster.

Läs om Gunnar Helén på Wikipedia.

Andra bloggar om: , ,

Jag passade förresten på att ändra i Wikipedia. Där stod att läroverksadjunkten Ingrid Helén var dotter till överläkaren Karl-Johan Rying och Märta Eriksson. Men pappan var överlärare i Västra Vingåker och inget annat.

Andra partiledare från Vingåker är Birger Schlaug och Göran Persson.

Inga kommentarer: