2007-04-22

Huliganism

DN fortsätter idag sin serie om fotbollshuliganism och publicerar en känslofylld artikel. Joel är åtta år och håller på Hammarby. Morfar är AIK-are sen barnsben och egentligen borde de gå på derbyt nu på tisdag. Men morfar vågar inte eftersom han är orolig för vad som kan hända på vägen till och från matchen.

Morfar AIK:aren får mig att tänka till. Jag brukar ju alltid hänvisa till att den skränande och terroriserande mobben i grunden är personer som har sociala problem. Men frågan är om inte problemet är större än så. Morfar AIK:aren ger ett bra exempel på att vettet rinner ut även på vanligt folk, alltsomoftast män, när de befinner sig på arenan. Morfar berättar om hur han och Joel satt på läktarplats när Djurgården mötte debutanterna Brommapojkarna:


Bakom Joel och mig satt en man i 30-årsåldern och skrek att domarjäveln var ett jävla pucko. Cp var han också. Och en jävla fitta.

Barnförbjud allsvenskan, tänkte jag eller se åtminstone till att öronproppar medföljer biljetten. Innan matchen började hade den här mannen haft ett ingående och intelligent samtal om personalfrågor med kamraten på bänken intill men så fort matchen började rann alla hjärnceller ur honom. Vad var det som hände?

Och här får jag klart för mig att huliganismen är betydligt mer komplicerad än ett socialt problem bland en skara vilddjur. Det handlar uppenbarligen om att folk som eljest har vett i huvudet blir tokiga. Närvaligt folk blir tokiga blir de redan tokiga tokigare.

Om man känner att man måste hata för att kunna älska sitt lag är det läge att gå i terapi.

Det är tur att polisen sätter upp stora kommenderingar och utvecklar polistaktik och underrättelse. Även rättsväsendets andra delar måste stärkas för att snabbt kunna lagföra de kriminella. Vidare behövs det en mängd förändringar när det gäller straffpåföljderna.

Länspolismästaren i Stockholm, Carin Göthblad, har kommit med en god idé när hon säger att dömda huliganer, ska vara tvungna att anmäla sig hos polisen på annan ort när deras lag spelar borta. Om avskummet i Stockholmsklackarna måste infinna sig på en poliststation i Stockholm när favoritlaget är på turné i landsorten är i alla fall en buse borta.

Samtidigt blir jag lite besviken på ordföranden i supporterklubben för världens bästa fotbollslag. På DN:s fråga Vad gör Bajen fans för att det inte ska bli bråk, svarar Bajen fans ordförande Staffan Swing: -Vi gör egentligen ingenting, det ska vara en hetsig stämning på viktiga matcher. Det är det polisiära utanför som spelar roll och många av de bråk som uppstår handlar om polisens bemötande.

Ack så sorgligt att Swing skyller på polisen. Hur förklarar han att det den senaste tiden blivit mer vanligt att fotbollsbråkstakar samlas för att göra upp på i förväg uppgjorda platser och tidpunkter. Allt för att polisen inte ska hinna mobilisera och ingripa.

De allra flesta fans är i alla fall folk som är väldigt sympatiska och som möjligen raljerar lite skämtsamt om motståndarlagen. Det är tillåtet.

Om fotbollshuliganism skrev jag den 4 april

Andra bloggar om:

10 kommentarer:

S sa...

håller med dig! som vanligt (tyvärr) är det ju få som förstör för många.

Anonym sa...

Jag vill gärna bemöta din och medias kritik mot framförallt Stockholmsklubbarna och dess supportar, om du är intresserad av det.

Det finns en oerhörd fördomsfullhet och okunskap av många mot alla, främst yngre män, som går på fotboll. Lite av samma fördomar som riktas mot kyrkan som jag gissar att du har mer erfarenhet av.

Så passa gärna på, om du har lust, att fråga mig.

Med vänliga hälsningar.

Per Westberg sa...

Jag tycker det är helt underbart med snälla härnadståg som vandrar Götgatan fram. Jag vill också dementera att jag skulle anse att stockholmsklubbarna sticker ut på ett negativt sätt.

Däremot gjorde derbyt den 28 augusti förra året mig väldigt ledsen och beskriven. Det är ju löjligt att skylla på polisen och tur att Hammarby Fotboll då uttalade att man var beredd att dra igång civilprocesser.

Hockeysäsongen har kantats av bus och jag hoppas verkligen inte att fotbollssäsongen fyller på.

Min fråga blir: Hur kan fotbollsmatcher genomföras helt utan misshandlar och skadegörelse.

Anonym sa...

naiv blogg. tror du någonsin att ordningsmakten kommer kunna stoppa människor som vill slåss med lika sinnade människor? Casuals gör inget hot mot allmänheten. en casual anfaller aldrig en vanlig supporter. ännu mindre en gammal man och hans 8 åriga barnbarn. de är förfan inte något slags monster. F.Ö skulle jag vilja se dig stå upp för dina åsikter bland sthlms eliten eller någon av kategori C för den delen. tack för mig.

Per Westberg sa...

Vid matchen mellan Hammarby och Djurgården august 2006 skadadades flera personer som definitivt inte tillhörde "casuals".

Själva bloggposten handlade inte specifikt om casuals utan om två sannolikt vanliga män på läktaren.

Anonym sa...

Det är löjligt att tro att bara för att dessa män var på en match så blev dom mindre smart. Då har dom nog underliggande aggressioner som bidrar till det, skulle jag snarare säga. Det är sådana här inlägg på internet som bidrar till att folk får en vrängd syn på yngre killar som gillar fotboll, ex. casuals. Det finns idioter överallt, inte bara på fotbollsmatcher.

Per Westberg sa...

Hej fotbollstjejen
Ja dessa båda män är inte representativa för fotbollspubliken. De har snarast taskigt självförtroende och mer underliggande aggressioner som du skriver.

Jag tillhör inte dem som tror att huliganer inte är intresserade av fotboll. Det är de verkligen. Det är bara det att det blir lite mycket och jag är rädd att detta kan komma att drabba fotbollen.

Anonym sa...

En "huligan" rör aldrig en vanlig julgran, det är inte det vi är ute efter.
Vår hbby är att möta andra lagets firma för att slåss, spotta och trycka ner varandra. Mycket handlar också om sitt rykte och inte få namnet kickers gäng.

Jag var 14 -15 år och var otroligt rädd för att gå på matcher, men jag tog upp mig och varför ska jag vara rädd för? Just då höll jag inte på med huligansim, som gjorde att jag inte viste så mycket.

Men nu vet jag mer än inget och kan säga till dig, gå på så många matcher du nu vill!! det tänker jag göra för jag lever för bajen och min firma.

Ha det bra och hoppas du tar imot mitt råd.

Per Westberg sa...

Tyvärr skadades en liten pojke av en raket vid en match på söderstadion hösten 2006.

Anonym sa...

Tyvärr så skadades också en kvinnlig tågkonduktör innan derbyt mellan HIF och MFF detta året.. Huliganism är inget annat än skit..