2007-04-15

Humanisterna stöder Sjukhuskyrkan?


Humanisterna börjar uppenbart känna sig pressade över den kritik man förorsakat Scandic Hotels då ett, läs ett!, klagomål från en medlem i Humanisterna resulterade i att hotellkedjan nu dränerar hotellrummen på biblar samtidigt som porren bibehålles.

På sin webbplats refererar man idag, 15 april, till att sjukhusdirektören på Uppsala Akademiska sjukhus tackat nej till biblar från Gideoniterna.

Men hotellkedjans påfund skiljer sig väsentligt från Uppsala Akademiska sjukhus vänliga brev till Gideoniterna. På sjukhuset finns nämligen den ekumeniska sjukhuskyrkan och sjukhusdirektören säger att sjukhuset har stort förtroende för Sjukhuskyrkans arbete. Om den enskilde patienten vill tillgodogöra sig religiösa tjänster, kontakter eller religiöst material ombesörjs detta via Sjukhuskyrkan, säger sjukhusdirektören.

Eftersom Christer Sturmarks och hans styrelse i Humanisterna alltid är så näbbiga och ser kränkningar överallt får man utgå från att Humanisterna i alla fall stödjer Sjukhuskyrkan. De kritiserar ju inte sjukhusledningen som uppenbarligen känner tillit till just Sjukhuskyrkan.

Än finns det hopp om att Humanisterna är humanister. Men jag anar att sturarna inom kort kommer att gå till angrepp mot sjukhuset för att de på sin webbplats länkar till sjukhuskyrkan (se bild). Möjligen har den förutvarande folkhälsoministern lite kunskaper om vad sjukhuskyrkan faktiskt gör och hur viktig organisationen är för att alla trosinriktningar, kristna såväl som andra.

Läs om Sjukhuskyrkan på Uppsala Akademiska sjukhus

Andra bloggar om: ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan naturligtvis inte föra föreningen humanisterna talan, men jag jag antar att föreningens består av rationella individer som ser sjukhuskyrkan som en värdefull resurs för de patienter och anhöriga som delar sjukhuskyrkans tro och värderingar.

Vidare skulle jag anta att humanisten gärna såg att fler trosinriktningar fick utrymme i närhet till sjukhusen.

Skulle det vara så att sjukhuskyrkan eller något annat samfund systematiskt trängde sig på i patienternas rum utan att vara ombedda så vore saken annorlunda.

Att sjukhusledningen avvisar Gideoniternas vädjan om att få lägga deras religösa skrift i patienternas sängbord (trots att de försäkrar att de inte är någon sekt, eller så) visar på integritet - de hänvisar till sjukhuskyrkan som fyller sin funktion.

Per Westberg sa...

Humanisterna eller egentligen Sturmark ger inte sällan uttryck för att man inte vill se religionsinslag överhuvudtaget.

Från humanism har man uppenbart glidit över i religionsfientlighet.

Per Westberg sa...

Humanisterna eller egentligen Sturmark ger inte sällan uttryck för att man inte vill se religionsinslag överhuvudtaget.

Från humanism har man uppenbart glidit över i religionsfientlighet.

Karin sa...

Bra rutet.

Anonym sa...

Det hedrar dig i alla fall att du har anständigheten att erkänna att du hade fel om Stefan Jansson.

http://blog.ateism.se/2007/04/17/stefan-jansson-jag-ar-inte-krankt/

Anonym sa...

Det hedrar dig i alla fall att du äntligen erkänner att det du påstått om Stefan Jansson inte är sant!

http://blog.ateism.se/2007/04/17/stefan-jansson-jag-ar-inte-krankt/

Tack för exponeringen av Humanisterna i massmedia! Den senaste veckan har medlemmarna strömmat till!

Anonym sa...

Jag lyckas visst inte kommentera?

Det hedrar dig i alla fall att du äntligen erkänner att det du påstått om Stefan Jansson inte är sant!

http://blog.ateism.se/2007/04/17/stefan-jansson-jag-ar-inte-krankt/

Tack för exponeringen av Humanisterna i massmedia! Den senaste veckan har medlemmarna strömmat till!

Anonym sa...

Jag har aldirg påstått att den arge JAnsson skulle ha känt sig kränkt. Men uppenbarligen tror hotellet det.

Min point är att Humanisterna inte är humanister utan bara religionsfientliga och därmed vänder sig från människor som inte passar deras fålla.

Humanisterna är också märkvärdigt tysta kring den fråga som jag koncentrerar mig vid. Nämligen att kasta ut biblar efter en humanists pip men behålla porren.

Att bekämpa porr är en klassisk humanistfråga då det handlar om människosyn. Men från Sturmark hörs intet om detta.

Per Westberg sa...

Vad har jag påstått om JAnsson som inte är sant. Klart är att Scandic tror att man kränker människor med en bibel längst in i en skrivbordslåda.

Humanisterna är inte längre humanister. Det handlar bara om religionsfientlighet och därmed missar man respekten för andra människor. Min point har hela tiden handlat om hur man behåller porren men kastar ut bibeln.

Om porren som en antihumanistisk företeelese hör man intet från megafonen Sturmark.