2007-04-19

Nu blir Paris Hilton arg

Bilden föreställer mitt Scandicklipp den 4 april 2007

SvD-läsaren Hans Gyllensten gör som jag gjorde redan den 4 april. Han klipper sitt Hilton Honors-kort och bojkottar Scandic hotels. Bra gjort Hans, som i likhet med mig inte förstår hur Scandic kan fortsätta distribuera porr trots år av protester. Men kasta ut biblarna går bra efter protest från en arg man som sovit i Lund. Möjligen sov han inte då han upprörts av biblarna.

Hans Gyllensten tar också upp spåret om kristofobi. Visserligen tycker jag att Scandic är ute och cyklar men kristofobi är det inte. Jag har svårt att se den kristofobi som debatterats i Svenska Dagbladets spalter den senaste tiden. Kristna i Sverige är inte förföljda. Kristna ska kunna kritiseras och ifrågasättas. Det är viktigt att man höjer ögonbrynen inför tungomålstal i karismatiska frireligiösa församlingar och ifrågasätter friskolor som . Lika självklart är det att ställa kritiska frågor till kvinnoprästmotståndare och ifrågasätta var kärleken till medmänniskan finns när man fördömer människor som känner kärlek till någon av samma kön. Och driver man skolor som förkunnar kreationism* finns det inte fog att kalla kritiska röster för kristofober. *Kreationism innebär att föreställningen att världen skapades i enlighet med berättelsen i Första Mosebok. Jobbet gjorden på sex dagar vid en bestämd historisk tidpunkt. Darwin hade en annan uppfattning.

Scandic ägs numera av EQT men har fortfarande kvar Hiltons bonusprogram. Sålunda drar man löje över Hilton. Det gör knappast Paris Hilton glad. Varför ska Hilton drabbas av en förvirrad ledning hos Scandic hotels.

I kväll tillbringar jag natten på Hotell Statt i Hässleholm. Gideoniternas bibel finns i byrålådan.

Min första artikel om Scandic och Humanisternas upptåg

SvD, 19 april, Inga biblar ingen övernattning.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver att ...

Kristna i Sverige är inte förföljda. Kristna ska kunna kritiseras och ifrågasättas. Det är viktigt att man höjer ögonbrynen inför tungomålstal i karismatiska frireligiösa församlingar...

Att vara förföljd kanske är att ta i med diskriminerade kan man utan tvekan tala om. Men vad menar du med att det är viktigt att höja på ögonbrynen inför tungomålstalet? Du tror inte på nya testamentets texter och på det som hände med start på pingstdagen eller? Kan tycka att det är ett märkligt resonerande som får mej att höja på ögonbrynen. Fast hela den dialogen grundar sig ju som så mycket annat på hur man väljer att läsa Bibeln, hur selektiv man vill vara och hur rädd man är för att stöta sig med andra.

Per Westberg sa...

Jag har respekt för tungotal men också en skepsis. Jag skall också kunna kritiseras.

Lyckligtvis sitter jag på ett hotell där en av Gideoniternas biblar finns utlagde. För en timma sedan slog jag upp biblen på måfå och hamnade i Matteus 13:10.

Liknelsernas syfte
Lärjungarna kom fram och frågade honom: ”Varför talar du till dem i liknelser?”

Han svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra.

Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.

Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte.

Anonym sa...

Hej Per!

Tack för en sansad röst i debatten!
En människa med den empati och öppenhet för självkritik du verkar besitta får min respekt.

Att vi sedan inte skulle vara överens i många frågor eftersom jag är ateist är fullständigt egalt.
Det är respekten för varandras tro och icketro som är den viktigaste frågan!

Pye Johnsson
Medlem i Föreningen Humanisterna

Anonym sa...

Per, allt du skriver i detta nedanför,

"Det är viktigt att man höjer ögonbrynen inför tungomålstal i karismatiska frireligiösa församlingar och ifrågasätter friskolor som . Lika självklart är det att ställa kritiska frågor till kvinnoprästmotståndare och ifrågasätta var kärleken till medmänniskan finns när man fördömer människor som känner kärlek till någon av samma kön. Och driver man skolor som förkunnar kreationism* finns det inte fog att kalla kritiska röster för kristofober. *Kreationism innebär att föreställningen att världen skapades i enlighet med berättelsen i Första Mosebok. Jobbet gjorden på sex dagar vid en bestämd historisk tidpunkt."

är helt emot Jesus kristus själv. Varför vill du ha kvar Bibeln i hotellrummen när du uppenbarligen inte tror på Jesus?
Är du kristen?

Per Westberg sa...

Min kritik mot Scandic handlar framför allt om att man drar in biblarna efter en kritisk röst. Samtidigt behåller man porren trots åratal av protester från gäster och personalföreträdare.