2007-04-28

Stockholm, Göteborg och Malmö

- Stockholmare kan också vara bra men Du är väl inte Hammarbyare sa en av mina åhörare i Göteborg igår när jag föreläste. Jag tror att jag rodnade lite när jag bekände min övertygelse att Bajen är laget framför allt.

Nåväl kompisen från Götet visade sig egentligen vara ganska positiv till Bajen när allt kom omkring. Men AIK hade han svårt för. Där hade vi något gemensamt.

Möjligen har blåvittsupporten från Önnered noterat att Malmö FF utklassat och krossat AIK idag.

I morgon är det uppställning på Söderstadion då Hammarby möter Brommapojkarna. Man svettas när man betänker att Bajen torskade med 5-1 mot BP i träningsmatchen på Stadshagen i vintras.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hehehe. Ska bli spännande. Brommapojkarna spöade ju Djurgården på den fina Råsundastadion ;-)

Frågan är. Ser du detta som ett derby? ( i strikt mening är det ju det, men...)

Per Westberg sa...

Derby innebär att två lag från samma ort möts. Just Bromma är orsaken till att ditt AIK (som ju huserar i en annan stad) alltid spelar derbyn när de möter stockholmslagen Hammarby, Djurgården och Brommapojkarna.

Saken är nämligen den att Bromma kyrka var den första kyrka som byggdes i Stockholm. Redan i början av 1100-talet. Kort därefter kom Solna kyrka men Storkyrkan uppfördes inte förrän på 1200-talet.

Vad som talar för att detta inte är ett derby är att BP måste ta sig över tre broar för att komma till Söderstadion. ;)