2007-04-25

Titta bakåt - en spaning

Igår flög jag en MD80 och noterade att det fanns en liten tittglugg bakåt ut från flygplanet. Nu visade det sig att man bara kunde se bakåt när planets står på backen och trappan är nedfälld.

Flyget har hämtat sina traditioner från sjöfarten och fina kryssningsfartyg har aktersalonger. Men varför finns det inte några fönster bakåt i ett flygplan? Det vore ju kul att sitta längst bak och kolla bakåt. Inte minst vid start.

Detta är en mycket bra spaning men min kollega påstår att det inte går av aerodynamiska skäl. I övrigt borde det finnas lite större ventiler på flygplan så att man kunde se ut bättre och varför inte fönster i golvet?

1 kommentar:

Peter Olevik Dunder sa...

Allt som inte är helt slätt kommer givetvis att påverka aerodynamiken men en ventil eller två till borde väl kunna vara görligt? Det är möjligt att luftströmmarna i akterpartiet är mer känsliga än de vid sidan men främst tror jag att det här är en tjänst som efterfrågas av allt för få.

Förmodligen finns det även en del passagerare som skulle finna obehag i att hamna bakåtvända längst bak med utsikt mot start- och landningsbanan.

Salonger på flygplan var vanligare under 1970-talet men då på andra våningen i Jumbojet. (Salonger och pianobarer uppstod då som en följd av den skadligt reglerade flygmarknaden.)

Möjligt att Zeppelinarna hade stilfulla aktersalonger, de heter ju luftskepp på svenska. Visserligen heter flygplan luftfartyg i lagtext men just ordet luftskepp syftar mot de av H eller He uppburna farkosterna.