2007-05-03

Domprosten Tuulikki Koivunen Bylund om webbvärlden

Webbvärldens väsen, Ingen förlåtelse ingen nåd och ingen försoning
Domprosten Tuulikki Koivunen Bylund i Uppsala har skrivit gjort några reflektioner efter att ha googlat på sitt eget namn. Koivunen Bylund skriver:
I mitt googlande upptäckte jag att jag också yttrat något som föråldrats med tiden. I samband med våra bibelmeditationer i domkyrkan hösten 1998 kring Elisabeth Ohlsson Wallins bilder ”Ecce Homo”, blev jag enligt mitt sätt att se väldigt orättvist behandlad av tidningen Dagen. I en intervju, som finns på nätet, tyckte jag att ingen skulle läsa tidningen Dagen. Tidningen har ändrats till det bättre och jag läser den numera regelbundet på nätet. Synd att det gamla ställningstagandet står kvar. Men så fungerar webbvärlden, ingen förlåtelse ingen nåd och ingen försoning.

Det ligger mycket i vad Tuulikki skriver. Men nu har hon sagt att det tidigare uttalandet inte längre gäller och just detta uttalande indexeras av sökmotorerna. Det finns kanske försoning trots allt.

Även Brygubben kommenterar detta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det man sa till en tidning sparades och glömdes inte förr i världen heller. Det har alltid funnits tidningsarkiv.

Per Westberg sa...

Ja så är det ju.

Liselotte Malmqvist sa...

Därför skriver jag inte under listor eller gör ställningstaganden längre eftersom det inte går att ta tillbaka eller modifiera sin uppfattning. I min blogg kan jag ju alltid radera de uttalanden och ord som jag skulle vilja ändra i framtiden. Som Gandhi om varför han nu gav ett annat svar än det tidigare: Idag vet jag bättre.