2007-05-12

MOBILFÖRBUD - Det har jag missat


SL:s vd Ingemar Ziegler tänker föreslå styrelsen att mobilförbudet i tunnelbanan avskaffas eftersom det inte efterlevs. Sedan augusti i fjol har mellan 15 och 30 procent av sittplatserna i bussar och tunnelbanevagnar reserverade för de som inte vill höra störande mobilsamtal.

Jag måste erkänna att jag hörde om förbudet när det infördes men sedan föll det i glömska hos mig. Jag har alltså, med all sannolikhet, syndat mot detta hur många gånger som helst. Det är rent ut sagt pinsamt eftersom jag faktiskt tycker att idén är bra.

Jag åker mycket tåg och där fungerar det bättre. Efter några bassningar från tågmästaren och medpassagerarna blir man vaksam om vilka regler som gäller. För ett par veckor sedan blev jag varse att det till och med är tänkt att man inte ska snacka så mycket i de mobilfria zonerna. Efter att ha surrat ett par timmar om sågverksindustrin med min stolsgranne var det en gubbe som sa åt oss att tala lägre. Helt rätt. Har man bokat mobil- och snackfritt ska man få det.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med om att telefon- (och snack-) förbudet på tågen är bra och bör efterlevas. Det finns dock två viktiga skillnader:

- På tåget bokar man "tyst" plats, det gör man inte på tunnelbanan/pendeltågen/bussen.
- På tåget är andelen "tysta" platser betydligt lägre.

Sammantaget innebär det att många resenärer oönskat "drabbas" av mobilfria zoner, och när det händer om och om igen blir efterlevnaden dålig. Det innebär i sin tur att de som faktiskt vill ha mobilfritt inte kan få det.

Slutligen tycker jag att det är lätt absurt att ha mobilfritt, men inte också "snack"-fritt. Man hör ofta i debatten argumentet; "jag vill inte höra vad andra ska äta till middag", men då borde ju andra människors samtal vara lika illa, eller? (Jag inser att den mänskliga nyfikenheten gör det värre att bara höra ena sidan av ett samtal, även om man egentligen inte är intresserad.)

Per Westberg sa...

Fredrik Du har rätt.

Jag kanske inte behöver ha dåligt samvete för att jag talat i mobilen på t-banans mobilfria zon.

Anonym sa...

De som beslutade hur mobilförbudet skulle genomföras rent praktiskt måste ha velat ha bort det så fort som möjligt. Som det har sett ut nu är det oöverkomligt att följa och respektera, och detta var tydligt för mig redan första gången jag fick syn på klisterlapparna som deklarerade förbudet. I DN:s artikel pratats det om 15-30% mobilfria platser. På tunnelbanan förehåller det sig snarast tvärt om, en snutt i mitten på varje vagn får man använda sin telefon.

Gör den absolut främsta delen av varje tåg mobilfritt, då är det inga som helst problem att respektera regeln. Sluta tramsa Ziegler!

TAi

Per Westberg sa...

TAi
Din uppmaning lyder: Gör den absolut främsta delen av varje tåg mobilfritt

Vilken främsta del? När man åker mot Hässelby ligger den främsta delen i norr och när man åker mot Farsta ligger den främsta delen i söder. :-)

Men jag förstår vad du menar. När jag jobbade på järnvägen var a-änden alltid i norr och b-änden i söder. Men åkta man från Stockholm till Göteborg via Västerås blev detr tvärtom när man närmade sig Hallsberg.

Anonym sa...

Fredrik har flera viktiga poänger. Det bör också nämnas att den genomsnittliga tågresan är betydligt längre än den genomsnittliga tunnelbaneresan. Det är trots allt få som försöker jobba på en tur mellan Östermalmstorg och Slussen, så behovet av arbetsro är nog mindre än mellan Stockholm C och Nässjö.

Själv har jag mest tyckt det är komiskt när jag suttit i en "mobilfri zon" - trots allt prisad av en del tycks mena att dessa oftast väldigt stillsamma samtal människor emellan skulle vara så ofattbart störande - samtidigt som en lågstadieklass gallvrålat runt mina öron.

Ett argument för förbudet var också hänsyn till "elallergiker". Varför man i så fall inte förbjudit surfande och sms:ande med mobilen (vilket man enligt SL inte gjort) är tämligen oklart. Hur elallergikerna trivs med den starkströmsledning som går någon meter under deras fötter är lika oklart...

/A

Per Westberg sa...

Om mobilförbund också sker med hänsyn till elallergiker bör vi nog befinna oss mitt i vagnen så vi slipper de kraftiga magnetfälten kring motorerna.

murdock490 sa...

Jaha!
jag kommer aldrig betala en biljett och har inte gjort det på 2år varför?
jo för jag måste tåla alla jävlar som ringer med sin jävla mobil och får ta strålningen som blir väldigt väldigt kraftig i fordon som rör sig(ju fortare desto mer strålning)och den rör sig bakåt i tåget så dom som sitter längre bak får mest strålning och fastän jag sitter längst fram är det nån gris som ringer och jag får gå av och vänta på nästa tåg.(idag väntade jag på 3tåg)fy fan aldrig att jag betalar för att få sjukdomar idioter...

Per Westberg sa...

Jag förstår murdock490

Men i en tunnelbanevagn är det ett väldigt stort magnetfält ovanför varje boggie. Där sitter ju två ordentgligt stora spolar (elmotorn).

Anonym sa...

jovisst är det magnetfält i tunnelbanan som inte är så hälsosam heller men det är annan slags strålning och mobilen är bara en extra strålning(strålar 1000gånger mer i rörligt fordon)

och jag önskar den dan kunde komma då jag skulle kunna sätta mig varsomhelst i tåget som en fri man och då skulle jag förstås inte sätta mig ovanpå motorn heller.