2007-06-02

Javisst motion är bra


"Fler hundar för feta" (här markerat med fetstil) är rubriken på en artikel i SvD. Och visst är det sant. Hundar skapar en sundare livstil och ger matte och husse motion. För överviktiga är hundar bra medicin.

Men skämt åsido. SvD berättar om att alltfler hundar drabbas av övervikt och sjukdomar relaterade till övervikt. Detta gör att läkemedelsindustrin satsar på mediciner mot detta. Man berättar att två läkemedel mot övervikt och fetma hos hundar har godkänts för försäljning i Sverige.
Veterinärerna är dock skeptiska och ser sambandet mellan människans i många stycken försämrade matvanor och hundarnas situation.
–Det gäller att anpassa fodermängden till hundens energibehov, säger Eva Linders, chefsveterinär på Arninge djurklinik norr om Stockholm. Och det vet ju innerst inne varenda djurägare. Förutom rätt energimängd ska givetvis hunden ha mycket motion och det är bra för husse och matte.

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Inte första gången SvD har en rolig rubrik om hundar. En av mina favoriter (tyvärr från före nättiden) var :"Tatuerade hundar stoppar stölder." Jag började nästan tycka synd om de stackars tjyvarna när jag i andanom såg dem attackeras av ett antal ruskiga dobermanpinchrar, tatuerade till på köpet. När jag läst artikeln förstod jag emellertid att det var frågan om att märka voffsingarna i örat vilket skulle göra dem mindre stöldbegärliga.

Jonas Söderström (www.kornet.nu) har många exempel på liknande rubriker. På rak arm kommer jag ihåg "Linjeflyg tappade varannan passagerare." Själv hittade jag "Orm i blåsväder" - det gällde en segelbåt med detta reptilartade namn.