2007-06-02

Om sommar och vinter

Den 23 januari kl 23.30 skrev jag:
Kvällen är sen och jag fascineras av en rykande Ume älv. Det känns som om vattnet som strömmar mot Bottenhavet är på väg att stanna. Termometern har precis sjunkit till minus 20 grader och snart lägger sig isen på älven. Det är vinter.

Morgonen efter hade isen frusit i centrala Umeå. Nu på måndag återvänder jag till Västerbottens län och denna gång södra Lappland. Enligt väderprognoserna väntas 25 grader och sol. 4,5 månad och 45 graders temperaturskillnad.

I slutet på 90-talet var jag i Karesuando i januari och möttes av minus 51 grader. När jag återvände i början av juni hade termometern stigit till 27 grader. 78 grader på dryga fem månader. Det var fascinerande men mest fascinerande var naturligtvis minus 51 grader.

Inga kommentarer: