2007-06-09

Skytte och jag lever i olika världar


Göran Skytte skriver i dag på SvD:s ledarsida om ondskan. Han skriver bra och illustrerar ondskan med vidriga handlingar som vi alla har känslor inför. Men hans huvudtes förstår jag mig inte på. Det känns som att Skytte anser sig vara förföljd när han skriver:
Genast hör jag någon fnysa över att jag använder begreppet ”ondska”. Det är inte precis ett innebegrepp i svensk debatt. Det antyder något gammeldags, något "omodernt”, något ”icke-rationellt” – och sådant finns ju inte, eller bör inte få finnas, enligt somliga just nu populära tyckare.
Naturligtvis avstår han från att berätta vilka dessa tyckare är vilket gör saken ännu mer gåtfull men jag anar att det är någon djuplodad kristen tolkning som ligger bakom hans påståenden.
Jag tycker snarare tvärtom. Det är lätt att prata med människor om en närvarande ondska. Få har svårigheter med begreppet. För mig är det tämligen klart att ondska är frånvaro av det goda.

Jag kan inte låta bli att rätta och kommentera Göran Skytte på en punkt. Skytte berättar om de känslor av vrede och förtvivlan han fått när han sett vissa filmavsnitt. Hans skriver bland annat:
Som när jag såg de första bilderna från nazisternas koncentrationsläger
----
----
Den spanske översten i Guardia Civil som försökte störta den nya demokratin och återinföra fascismen.
En liten detalj är att den påstådde översten inte var överste. Han var överstelöjtnant (Teniente Coronel) och hette Antonio Tejero. Året var 1981 och på den tiden påverkades sannolikt Göran Skyttes vrede av att han fortfarande var kommunist. De spanska fascisterna var ju särskilt hårdhänta mot just kommunister och Skyttes kompisar i Hoola Bandoola hade gjort låten Juanita som handlar just om befrielsekampen mot Francos fascister. Den gode kungen i Spanien, Juan Carlos, bidrog starkt till att stoppa Tejeros kupplaner. Demokratin Spanien lät knäppgöken Antonio Tejero sitta femton år i fängelse och numera kommenterar karlsloken i insändarform dagsaktuella händelser i den spanska tidningen Mellilla Hoy.

5 kommentarer:

Anonym sa...

"... i MINDRE utsträckning slipper ..." (Mina versaler.)
Vad menas?

Per Westberg sa...

Du är inte den första som påpekar det språkliga felet. Det ska vara "i mindre utsträckning får".

Anonym sa...

...jag kan föreställa mig vilka Skytte syftar på när han säger sig höra fnysningar och invändningar till begreppet "ondska": ett exempel är Christer Sturmark, ordförande i Humanisterna, en rätt drivande och framåt debattör inom sitt intresseområde; att kliniskt rensa det offentliga från religiösa uttryck.

Per Westberg sa...

Om det nu är Sturmark. Varför skriver han då inte detta?

Anonym sa...

Samma gamla historia. Direkt någon kritiserar steningar eller andra mysiga saker ja då är det så illa och så kristet? Som om kristendomen inte var lite sjuk. Men det tar inte bort det sjuka i att stena folk. Men åter igen är det person som ser sig så otroligt intellektuella att de står över allt och alla som älskar att stryka den så kallade onskan medhårs. Jag kallar inte inte inte ondska jag kallar det religion.