2007-07-13

Här har nog svenska tidningar fel

DN och SvD skriver att Frankrike skakas av två tragedier där pappor tagit livet av sina barn. Båda männen var 43 år och gendarmer, medlemmar av en halvmilitär polisstyrka, skriver DN.

Men där tror jag att DN har fel även om Aftonbladet kommer med samma uppgift . Det är riktigt att två barn och ett befäl i gendarmeriet dödats vid en förläggning söder om Paris nu i dag. Gärningsmannen, en psykiskt labil gendarm, har därefter tagit sitt eget liv. Men när det gäller händelsen i onsdags då tre barn dränkts i ett badkar i sydöstra Frankrike kan jag inte hitta några uppgifter om att den fadern skulle vara gendarm. Denne förövare är inte 43 år som DN och Aftonbladet påstår utan 37 år om man får tro CNN och franska nyhetskällor. Jag hittar inte heller några uppgifter på att denne man skulle vara gendarm. TT har sannolikt läst ingressen i det franska AFP-telegrammet lite hastigt.

Le Monde, A Malakoff, un gendarme tue son adjudant, ses propres enfants puis se donne la mort
AFP, Drame de Montélimar: le père des trois enfants mis en examen et écroué

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt inlägg fick mig att gå igenom en del fransk dagspress på nätet och naturligtvis har du rätt: Dådet i Montélimar var ett tragiskt familjedrama med bakgrund i en besvärlig skilsmässa. Förövaren var försäljare i ett varuhus för byggnadsvaror ("un grand magasin de bricolage") och hade ingenting med gendarmeri eller polis att göra. När Aftonbladet dessutom beskriver gendarmeriet som en "halvmilitär polisorganisation" kan jag bara se detta som ytterligare ett uttryck för det slentrianmässiga förakt som svenska media visar allt kontinentaleuropeiskt.

Man kan tycka att det här är en bagatell men det händer alltför ofta. Bloggare har iofs en viktig uppgift att påpeka faktaslarv men det kommer praktiskt taget aldrig någon rättelse. Jag skrev själv flera gånger om den groteska felläsningen bakom nyheten att "EU förbereder skatt på SMS" som gick genom alla media för något år sedan. Ingen brydde sig naturligtvis. Just nu pågår något liknande ang. "Skatteverkets razzia mot nätpokerspelare." Som bosatt i Österrike sedan många år kunde jag bara förundra mig över alla de felaktigheter (om bakgrundsfakta, inte värderingar)som spreds i svensk TV och press vid Waldheims död för en tid sedan.

Tyvärr är det så att det är det sensationella, felaktiga som omedvetet sätter sig fast oavsett om en rättelse kommer eller inte. I de fall som jag nämnde har alltså en permanent fläck satts på människors uppfattning om Frankrike, EU resp. Skatteverket. När så representanter för MSM framställer sig själva som dygdemönster och kritiserar bloggare för dålig faktakontroll kan man ju bara skaka på huvudet.

Per Westberg sa...

Jag tycker att det är bäst att beskriva det franska Gendarmeriet som en nationell polisstyrka på landsorten. Förvisso är Gendarmeriet en del av försvarsmakten men de lyder under inrikesdepartementet när det gäller verksamheten inom landet.

Man ska alltid vara försiktig att beskriva andra länders administration så att den riskeras att sammanblandas med förhållanden i Sverige. Det blir liksom ganska förvirrat då.