2007-08-11

Krönikör som ser djävulen i varje hörn och bakom varje vägkrön


DN:s ledarkrönikör
Anders Isaksson är arg i dag när han skriver om de goda avsikternas regemente. Han ger sig på fartkamerornas placering, Lantmäteriverkets långa handläggningstider på avstyckningar och det faktum att Sverige genom Diakonia och kooperationen ger biståndspengar som hamnar i Mugabes Zimbabvwe. Att biståndet sedan handlar om direkt stöd till hungrande barn och vuxna verkar inte vara så viktigt. Kampen mot Mugabe ska tydligen utkämpas genom att ännu fler fattiga ska dö.

När det gäller detta med fartkameror vet Isaksson att de är felplacerade. Han säger:
Om det övergripande målet verkligen vore att rädda liv skulle hastighetskamerorna bevaka alla de kurviga smala och backiga småvägar där trafiken är gles men de proportionellt flesta dödsolyckorna sker.
Han exemplifierar med det faktum att det på Drottningsholmsvägen mellan Brommaplan och Tappström finns men att det ute på de krokiga vägarna ute på öarna inte finns någon.

Mot bakgrund av veckans ttragiska siffror om en spräckt nollvision och ett stort antal döda i trafiken skulle man kunna få uppfattningen att fartkamerorna inte har någon effekt. Själv tror jag benhårt på att de får fler att lätta på gaspedalen. Rannsakar jag mig själv inser jag att kamerorna påverkat mitt beteende. De har hjälpt till att dra konsekvenserna av insikten om att farten dödar. Givtevis påverkas man av att kamerorna effektiviserat lagföringen samtidigt som målade och civila polisresurser kunnat frigöras för annan övervakning av trafikbeteendet. Efter att ha kört 300 mil på amerikanska vägar i somras kan jag konstatera att stränga påföljder och intensiv polisövervakning leder till en mer ansvarsfull och vänlig bilism.

Jag delar inte Isakssons bild av att kamerorna är placerade på fel ställen och tycker det är insinuant att påstå att de placerats på ställen för att sätta dit folk. Jag kan mina kameror på Nynäsvägen och Lännavägen och noterar att trafiksituationen väsentligt förbättrats. På andra ställen har jag radarvarning genom GPS men har ingen som helst nytta av den informationen annat än att jag möjligen bättrar på mitt lokalsinne.

Isaksson verkar arg. Har hans skägg möjligen hamnat på bild hos Rikspolisstyrelsen i Kiruna.

Om lantmäteriförrättningar har jag ingen åsikt. Ännu!

Här finns trafiksäkerhetskamerorna

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

jaha ja, en man som vigt sitt liv till att tjäna en av den svenska historiens värsta förtryckar organisationer, en organisation som har tiotusentals liv på sitt samvete och var ett ok för svenska folket långt in på 1900-talet.
Nog om detta, dagens svenska kyrka har förvandlats till en låt gå och tyck synd om krimminella organisation, men hepp, på sitt vanliga hycklande sätt ger prästen sin välsingnelse till hård övervakning och straff som ett sätt att komma till rätta med hastighetsöverträdelser. Om det funkar så bra i trafiken prästdjävul, så borde väl samma metodik fungera när det gäller brott i allmännhet...