2007-08-15

Nytt dygn och datumparkering

Att hålla reda på detta med datumparkering är en svår grej. Men Hela Gotland berättar att många gotlandsresenärer som ska åka på natten också bokar fel. Nyhetssajten berättar till exempel om två familjer, som inte kände varandra, som skulle åka hem vid ett-tiden på natten lördagen den 12 augusti. Men de hade bokat biljetter till den 11 augusti klockan 00:50 och insåg sedan att det var natten innan.

När man läser detta har man svårt att förstå hur folk kan göra fel. Men kanske är det snälla fina familjer som vanligen lägger sig kl 21.30 och som inte har en aning om det mystiska som händer kl 24.00 eller är det 00.00. :)

När jag jobbade på järnvägen hade man ett kul system i personallistorna. Om man började kl 17.12 och jobbade över midnatt slutade passet kl. 26.08 det vill säga 02.08. Men kompisen som avlöste hade börjat kl. 01.58 det vill säga när min tur nått klocka 25.58.

Och så var det detta med datumparkering. Datumparkeringsregeln innebär att parkering är förbjuden på gatusida med jämnt nummer under jämnt datum. Motsvarande gäller udda nummer under udda datum.

Men hur är det? Vilken sida är det nu jag ska parkera på kvällen innan? Och så var det ju detta att efter det udda datumet 31 mars följer det udda datumet 1 april. Men då är ju ingenting på allvar.

Jag bojkottar städer som Gävle, Östersund och Ludvika. I Hässleholm parkerar jag på järnvägsstationen. Datumparkering är livsfarligt.

Inga kommentarer: