2007-08-26

Redan Karl X Gustav gick torrskodd

Farhågor vi hört förr
"Danskt-tyskt brobygge hotar miljön i Östersjön" är DN:s rubrik på en artikel om det planerade brobygget över Fehmarn (Femer) bält (sund). Och som ett eko från brobyggena över Stora Bält och Öresundsbron väcks farhågorna att brofundamenten ska minska inflödet av syrerikt vatten till Östersjön.

Vid detta laget borde vi ha lärt oss att dessa påståenden med stor sannolikhet är nys. Bemödar man sig att läsa artikeln till slutet hittar man ett uttalande från Fredrik Wulff, professor i sy­stemekologi på Stockholms universitet. Han tror att man kan konstruera en bro så att syre- och vattenbalansen i Östersjön inte påverkas. Samtidigt konstaterar han att man får stora störningar på fiske och bottenfauna medan man bygger bron men att broarna därefter till och med kan bli en tillgång för naturen. Han refererar till bropelarna på Öresundsbron och Stora Bältbron har blivit populära platser för musslor och att detta gett en rikare fågel- och fiskfauna.

I detta sammanhang finns det anledning att heja på broplanerna som kan få en stor betydelse för miljön. Genom en broförbindelse mellan Lolland och norra Tyskland underlättas för en infrastruktur som i större utsträckning bygger på järnvägstrafik. Det betyder i förlängningen färre långtradare på våra vägar.

Torrskodd
Avslutningsvis kan jag inte låta bli att göra mig lustig över DN:s presentation av broprojektet:
Om tio år kan man gå torrskodd mellan Sverige och Tyskland.
Men hallå! Det kan man ju göra redan i dag. Två år innan Öresundsbron invigdes år 2000 hade broarna över Stora Bält invigts. Förvisso är gångtrafik förbjuden men teoretiskt kan man "gå" torrskodd.

Redan Karl X Gustavs armé gick torrskodd genom den berömda marschen "Tåget över Bält". Den svenska armén gick över det isbelagda Lilla Bält den 30 januari 1658 och passerade Stora Bält den 5-6 februari 1658. Detta ledde till freden i Roskilde och Sverige fick Skåne, Halland, Blekinge och Bohuslän, samt för två år även Trondheims län och Bornholm. Utan den freden hade vi inte haft någon Öresundsbro.

Inga kommentarer: