2007-08-21

Sjökaptensuniform - en googling


Jag noterade nyss att någon nått min blogg genom att googla på ordet "sjökaptensuniform". Det är i och för sig inte konstigt men vad som är mer anmärkningsvärt är att googlaren bara fick fyra träffar. Tre av träffarna handlar om utstyrsel vid bröllop. I kategorin fanns mitt eget inlägg Helgens fundering, Foppas bröllop. Den fjärde googleträffen handlade om att Lidköpings sjöfartsmuseum fått en sjökaptensuniform donerad 1936.

Jag utgår ifrån att googlaren blev besviken som ville veta lite om sjökapteners uniformer. I folkbildningens intresse bjuder jag på en bild på en sjökaptensuniform. Det är lättare att söka på "uniform i handelsflottan" för att få adekvat träff. Men nu hoppas jag sökspindeln hittar min artikel. En sjökapten eller egentligen befälhavare har fyra guldgaloner och en ögla på översta galonen.
Jag förmodar att det numera endast är sjöbefäl på passagerarfartyg som bär uniform. Och så dyker de upp på bröllop. Flottans officerare har en rund ögla och amifibiekårens, dito, har en tulpanformad ögla.
Sjöofficerarnas ögla sägs ha sitt ursprung från viceamiralen Horatio Nelson (Lord Nelson). 1797 fick han armen avskjuten och han lär ha tröttnat på att höger rockärm hängde och slängda. Han fann på råd. Rev av en av guldgalonerna och gjorde en ögla av den för att hänga upp ärmen. Därefter lär officerarna ha följt honom. Jag är tveksam till denna historia. Men den är bra.
Sjökapten (Bachelor of Science in Nautical Science) är väl egentligen en examen från Sjöfartshögskolan.
UPDATE: Nu är ordningen återställd. Fem träffar på "Sjökaptensuniform".

Inga kommentarer: