2007-09-02

En kebab vid Friedrichstrasse


DN skriver om en växande köttskandal i Tyskland. En leverantör i Bayern har sålt kött till kebabhandlare i Berlin och köttet har bestått av slaktavfall som klassats som hund- och kattfoder. Ingen skulle dö av att äta det, skriver DN:s korrespondent, men beskrivningarna av innehållet får det att vända sig i magen (hud, klövar, horn).

Jag kommer att äta kebab även nästa gång jag kommer till Berlin. Favoriten finns vid järnvägs- och U-bahnstationen Friedrichstrasse.

Det är skönt att sitta i en fräsch del av forna Östberlin. Kebaben smakar gott och jag påminns om besöket som femtonåring vid Friedrichstrasse 1975. U-bahnstation Friedrichstrasse var en av få gränsövergångar i Berlin till DDR. Gränsövergången mellan östyska S-bahn och Västberlins U-bahn gick långsamt och poliserna var bistra. Som ensam femtonåring var jag en smula skakad av att passera spökstationerna (Geisterbahnhöfe) som bevakades av gränssoldater. Min väststyske kamrat fick inte komma med in i Östberlin.

En dag i västtyskland körde fadern i värdfamiljen mig till gränsen i Niedersachsen. Vid gränspålen till DDR med mineringar, dödsmaskiner och taggtråd med DDR-soldater spejande på oss i kikare sa han: -En dag ska Tyskland bli enat.

Denne socialdemokratiske borgmästare är knäpp, tänkte jag. Men han fick rätt. Det dröjde 14 år.

Allt smakar gott i jämförelse med DDR 1975. De hade bara någon konstig gurka.

En kebab i Berlin är lycka.

1 kommentar:

Anonym sa...

ååå, jag har aldrig varit i Berlin. Än...